Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó megtartotta helyét a médiatortában, 2022-ben a teljes sajtópiaci bevétel 112,185 milliárd Ft. A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket. A nyomtatott sajtó minimális - , az inflációt alulmúló növekedéssel ugyan - de megőrizte az előző évben elért eredményeit, melyre hatással voltak a parlamenti választások és a tarifaemelések is.

Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó stabilan harmadik helyezett a médiatortában

Az MLE összesítése alapján 2022-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 37,595 milliárd forint volt. A sajtó összesített árbevétele a lapterjesztésből származó 53,706 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2022-ben 112,185 milliárd forint. A magyar piacon a csaknem 7200 kiadványt megjelentető, mintegy 500 sajtókiadó üzleti modellje az erős és stabil lapárbevételen alapul.

A bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül 20,884 milliárd Ft online hirdetési árbevételt is realizáltak. A digitális tartalomhoz kapcsolódó hirdetési árbevételek növekedése jelentősen lelassult, ami arra enged következtetni, hogy a digitális hirdetési bevételek nagy részét a technológiai óriáscégek viszik el.

A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket, ezt a Lapker Zrt. adatai is alátámasztják, az általuk forgalmazott több mint 900 féle kiadvány ára átlagosan 18%-kal emelkedett 2022-ben.

A fenti számokból látható, hogy a sajtópiac hirdetési árbevétele már majdnem megközelíti a pandémia előtti eredményeit.

A print hirdetéseknek jelentős hatása van és más csatornák hatékonyságát is felerősítik

Nemzetközi tapasztalatok is bizonyítják, hogy a print elengedhetetlen eleme a hirdetési csatornáknak. Európában az Edelman Trust Barometer bizalmi indexe szerint a print médiában nagyon megbíznak az olvasók és a fogyasztók. A kutatás azt is megmutatta, hogy a printben megbíznak az emberek, és az azokhoz tartozó online felület is kitüntetett bizalmat kap, ez pedig egy komoly értéket jelent a gyorsan változó világunkban.

Az Egyesült Királyságban egy felmérésben a különböző márkatulajdonosokat és az ügynökségeket arról kérdezték, milyennek látják a print és egyéb csatornák hirdetései hatékonyságát. És bár a márkák képviselői azt gondolták, hogy a napilapok és a magazinok vannak a lista utolsó helyein – amely listát a televízió, a videó és a rádió vezeti a hatékonyság tekintetében – az eredmények éppen ennek ellenkezőjét mutatták: a hirdetési hatékonyság szempontjából a napilapok és a magazinok az első négyben voltak. A print hirdetések kapcsán ezt mindenképpen észben kell tartania a hirdetőknek, mert sokan félreértik a print szerepét.

Az adatok azt mutatják, hogy a televízió 61 %-kal hatékonyabb, ha hírmárkákat is hozzákapcsolnak, míg az online videók egyenesen 73 %-kal válnak hatékonyabbá – és mindemellett az online megjelenést és a közösségi médiát is befolyásolják.

Az Egyesült Királyságban összeállítottak egy tanulmányt arról, mennyi időt töltenek el a fogyasztók a hirdetésekkel. Az eredmények azt mutatták, hogy az eltöltött idő és a figyelem mérésekor a hirdetés felidézése 20-25 %-os a print hirdetések és csupán 15 %-os a digitális hirdetések esetén.

Az újságok továbbra is létfontosságúak a hirdetők számára

Nemzetközi tanulmányok is alátámasztják, hogy a print hirdetések még mindig ugyanannyira relevánsak az üzleti életben, mint a digitálisak; kielégítik az igényeket, a bizalom és a stabilitás érzetét keltik, és bizonyították az értéküket – jónéhány alkalommal már, kitűnő megtérülési rátákat produkálva.

Az ausztrál ThinkNewsBrands tanulmánya úgy találta (amely egyébként a valaha Ausztráliában elvégzett legnagyobb kutatás volt), hogy a print hirdetéseknek tartósabb hatása van az olvasókra, mint a digitális hirdetéseknek és a lapokban megjelenő hirdetések – mind a print, mind pedig a digitális lapokban - túlteljesítették a közösségi médiában megjelenőket, akár négyszeres mértékben is. Ráadásul kétszer olyan hatékonyak is. Míg a nem prémium hírportálokon elhelyezett hirdetéseknél mindössze 4%-os hirdetés-visszaemlékezést regisztráltak, addig a nyomtatott hirdetések 34%-os hirdetés-visszaemlékezési arányt értek el, ami 8,5-szeres hatékonyságot jelent.

Az újságok továbbra is a legmegbízhatóbb médiumok: a News Media Alliance arról is beszámolt, hogy a legfrissebb kutatásuk szerint a hírmédia fogyasztóinak 82%-a bízik a nyomtatott hirdetésekben, míg a közösségi médiában megjelenő hirdetésekben csak 43%-uk bízik. Az újsághirdetések pedig biztosítják a holdudvar hatást is: a hírmédia márkájához kapcsolódó pozitív bizalmi értékek  átragadnak a hirdetési márkára.

A nyomtatott reklámok tehát továbbra is meggyőzőek, emlékezetesek és vonzóak. Miért? Mert egy dolog nem változik az emberi természetben: tapintható lények vagyunk, akik szeretnek megragadni és megérinteni.

Az MLE összefogást kezdeményez a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán

A hazai reklámpiac szereplőinek jövőjét érintő legfontosabb kérdések egyike, a harmadik felek sütijeinek kivezetése. A globális szereplők ezirányú döntése meg fogja változtatni a digitális hirdetési ökoszisztémát és arra fogja kényszeríteni a médiavállalatokat, hogy felgyorsítsák az elsőkézből származó adatokkal kapcsolatos stratégiáikat, amelyek újradefiniálják, mitől lesz releváns a hirdetés a felhasználók számára. A médiatulajdonosoknak és sales house-oknak - amennyiben összefognak - ez a helyzet egyben hatalmas lehetőséget nyújt, - hogy kitöltsék a harmadik feles adatok hiányával keletkezett űrt.

Az egyes médiatulajdonosok, kiadók mindegyike egy kisméretű, elsőfeles adathalom, de ezek az adatok jelenlegi formájukban nem átjárhatóak és nem skálázhatóak. Ha az érintettek összefognak, akkor a magyar piac méretének viszonylatában már jelentős elsőfeles adat birtokosai lehetnek. Ezzel a lépéssel támogatni tudnák a piacot abban is, hogy a hirdetésekre költött pénzek ne vándoroljanak egyre inkább a külföldi mamutok zsebébe, továbbá a lokális hirdetési piac minőségét is nagyban javíthatják.

Az MLE kezdeményezi a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán egy olyan hazai, adat alapú, átlátható, szabványos megoldás kialakítását, amely az ökoszisztéma minden szereplőjének érdeke. Célunk, hogy ez első feles sütik olyan implementálható standardja jöjjön létre, amely a magyar internet használó közönséget a legteljesebb mértékben lefedi.

Döbbenet! 17 év után kamatot emelt a japán jegybank - érdemes megnézni hány százalékra!

A japán jegybank, a Bank of Japan (BoJ) mínusz 0,10 százalékról 0,00 százalékra emelte az irányadó kamatot keddi monetáris politikai ülésén, ezzel a nyolc éve tartó negatívkamat-periódus végére tett pontot. A mostani volt az első japán kamatemelés 2007 óta.
2024. 03. 19. 10:00
Megosztás:

Mínuszban nyitottak a tőzsdék

Indexcsökkenéssel indult kedden a kereskedés a főbb európai értékpapírpiacokon. Hétfőn a tőzsdék vegyesen zártak.
2024. 03. 19. 09:30
Megosztás:

Korszerű akkumulátorokkal optimalizálható a napelemes rendszerek működése

Az elmúlt évtized kihívásai és lehetőségei Magyarországon is ráirányították a figyelmet a megújuló energiaforrások, különösen a napelemes rendszerek fontosságára. A szaldóelszámolásról a bruttó elszámolási rendszerre való átállás azonban új megközelítést igényel a tulajdonosoktól az energiafelhasználás terén. A hatékony energiatárolás lehetőséget kínál arra, hogy a túltermelt energiát a hálózatba történő visszatáplálás helyett saját használatra tároljuk, így tehermentesítve a hálózatot a túltáplálástól és optimalizálva a napelemes rendszerek működését és gazdaságosságát. 
2024. 03. 19. 09:00
Megosztás:

Alig mozdult reggelre a forint árfolyama

Alig változott, vegyesen alakult a forint árfolyama kedd reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2024. 03. 19. 08:00
Megosztás:

Közösségi teret hoznak létre Csolnokon

Egy volt bányatiszti lakás átalakításával hoz létre közösségi teret Csolnok önkormányzata - közölte Komárom-Esztergom vármegye önkormányzat területfejlesztési társaságának projektmenedzsere az MTI-vel.
2024. 03. 19. 07:40
Megosztás:

A kriptó szakértők most a Cardano (ADA) és Pepe (PEPE) coinokra figyelnek, miközben KangaMoon (KANG) kilőtt az űrbe 125% nyerővel

A kriptovaluta piac állandó mozgásban van. Miközben szakértők folyamatosan figyelik a Cardano-t (ADA) és a Pepe-t (PEPE), egy friss új jelenség tűnik fel - a KangaMoon (KANG). Ez a 3. fázisú előértékesítési csillag hirtelen bukkant fel, hogy hullámokat verjen a mém-coin piacon. A 125%-os árfolyamemelkedésével az elemzők azt jósolják, hogy ez lesz a következő 50x-es mém-coin 2024-ben.
2024. 03. 19. 07:00
Megosztás:

Elindult a Felsőoktatási véradó hetek programsorozat

Elindult hétfőn a Felsőoktatási véradó hetek programsorozat; a Magyar Vöröskereszt és az Országos Vérellátó Szolgálat közös kampányának célja, hogy minél több fiatalt buzdítsanak önkéntes véradásra.
2024. 03. 19. 06:30
Megosztás:

Így válhatsz Te is programozóvá: továbbra is keresettek a junior fejlesztők

Az utóbbi hónapokban több baljós hangulatú hír is felütötte a fejét az IT piaccal kapcsolatban. Pár hónapja bezárt az ország egyik legismertebb programozó bootcampje, nemrég pedig egy jelentősebb online programozóiskola is csődöt mondott. Az enyhe visszaesés más iparágak mellett az IT világát is elérte, ám ez nem azt jelenti, hogy a kódiskolák már túllennének a fénykorukon. Sőt!
2024. 03. 19. 06:00
Megosztás:

Sikert aratott az MFB új kötvénye

Élénk érdeklődés kísérte a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) első zöldkötvény kibocsátását: a Budapesti Értéktőzsdén lebonyolított aukció eredményeképpen csaknem 11 milliárd forint összegű forrást gyűjtött az MFB, amely segítséget nyújt a zöld beruházásokat megvalósító vállalkozások finanszírozásában - közölte a pénzintézet hétfőn az MTI-vel.
2024. 03. 19. 05:30
Megosztás:

Hazánkban bővíti védelmi innovációs hálózatát a NATO

Magyarországon bővíti védelmi innovációs hálózatát a NATO - tájékoztatta a Honvédelmi Minisztérium hétfőn az MTI-t.
2024. 03. 19. 05:00
Megosztás:

Még több kedvezménnyel csalogatják a biztosítók a lakástulajdonosokat

Nem állnak meg a biztosítók a díjkedvezményeknél a lakásbiztosítási kampány alatt: több százezres vásárlási utalványokat adnak, millió forintos tárgynyereményeket sorolnak.
2024. 03. 19. 04:30
Megosztás:

Zoran Milanovic horvát államfő nem lehet jelölt a parlamenti választásokon

A horvát alkotmánybíróság hétfőn arra a következtetésre jutott, hogy Zoran Milanovic államfő ebben a minőségében nem lehet jelölt a parlamenti választásokon, és nem vehet részt egyetlen politikai párt tevékenységében sem - jelentette ki Miroslav Separovic, a horvát alkotmánybíróság elnöke hétfőn. Milanovic puccsnak nevezte az alkotmánybíróság döntését.
2024. 03. 19. 04:00
Megosztás:

Magyar projekt is szerepel az idei Új Európai Bauhaus Díj jelöltjei között

Magyar projekt is szerepel az idei Új Európai Bauhaus Díj jelöltjei között. Az Európai Bizottság április 9. és 13. között immár második alkalommal rendezi meg Brüsszelben az Új Európai Bauhaus (ÚEB) Fesztivált.
2024. 03. 19. 03:30
Megosztás:

2015-höz képest megduplázódtak az albérletárak idén februárban

Tovább nőttek a lakbérek 2024 februárjában. Januárhoz képest országosan 1, Budapesten pedig 1,1 százalékos volt az emelkedés, éves szinten pedig 11,6 és 11,3 százalékos drágulás következett be - derül ki a KSH-ingatlan.com lakbérindex eredményeiből.
2024. 03. 19. 03:00
Megosztás:

Nem túl derűs hangulat a német kiskereskedelemben

Februárban romlott a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének németországi kiskereskedelmi ágazati üzleti hangulatindexe.
2024. 03. 19. 02:00
Megosztás:

Fagyra számíthatunk kedden és szerdán hajnalban

Északias áramlással továbbra is hideg és száraz levegő érkezik a Kárpát-medencébe, aminek hatására nemcsak keddre, de szerdára virradóra is nagy területen várható fagy az országban - derül ki a HungaroMet Zrt. hétfői videójából.
2024. 03. 19. 01:30
Megosztás:

Nem emlékszünk ilyen dinamikájú vagyonosodásra, a legfelső 1% ilyen mértékű térnyerésére

A jövő megérkezett – Vagyonkezelési Évkönyv, amely egyszerre értékel és prognosztizál. Talán soha nem volt ekkora változás a vagyonkezelés világában, mint 2023-ban. Felkészül: 2024. A globális kihívások, inflációk, háborúk, megszokottan sikeres szektorok megtorpanása, a kripto és a mesterséges intelligencia térhódítása, a befektetők attitűdjét és igényét egyszerre változtatta meg jelentősen. A vagyonosok igényeinek még jobb kiszolgálása most igazán komoly kihívás lett. A Blochamps Capital megjelent Évkönyve 240 oldalas minőségi tudástárként nyújt segítséget a hazai privátbanki és vagyonkezelési piacon aktív szereplők számára.
2024. 03. 19. 01:00
Megosztás:

A kriptobálnák lelkesen gyűjtik a SPONGE-t – Ideje bevásárolni?

A kriptobálnák szinte felhalmozzák a Sponge tokent (SPONGE V2), hogy még a tőzsdéken való megjelenése előtt részesülhessenek a seregnyi előnyében.
2024. 03. 19. 00:01
Megosztás:

Januárban többlettel zárta külkereskedelmét euróövezet

Januárban többlettel zárta külkereskedelmét az euróövezet az egy évvel korábbi deficittel szemben - derült ki az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat hétfőn ismertetett adataiból.
2024. 03. 18. 23:00
Megosztás:

A kormány sok-sok uniós forrást szeretne eljuttatni a vállalkozásoknak - Mi lesz ebből?

A kormány célja, hogy idén a lehető legtöbb uniós forrást, minél gyorsabb ütemben eljuttassa a vállalkozásoknak; ebben kiemelt szerepe lesz a Magyar Fejlesztési Banknak (MFB) és a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökségnek (MGFÜ) - mondta Lóga Máté a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára hétfőn Budapesten sajtótájékoztatón. Az eseményen stratégiai együttműködési megállapodást kötött az MFB és az MGFÜ.
2024. 03. 18. 22:30
Megosztás: