Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó megtartotta helyét a médiatortában, 2022-ben a teljes sajtópiaci bevétel 112,185 milliárd Ft. A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket. A nyomtatott sajtó minimális - , az inflációt alulmúló növekedéssel ugyan - de megőrizte az előző évben elért eredményeit, melyre hatással voltak a parlamenti választások és a tarifaemelések is.

Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó stabilan harmadik helyezett a médiatortában

Az MLE összesítése alapján 2022-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 37,595 milliárd forint volt. A sajtó összesített árbevétele a lapterjesztésből származó 53,706 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2022-ben 112,185 milliárd forint. A magyar piacon a csaknem 7200 kiadványt megjelentető, mintegy 500 sajtókiadó üzleti modellje az erős és stabil lapárbevételen alapul.

A bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül 20,884 milliárd Ft online hirdetési árbevételt is realizáltak. A digitális tartalomhoz kapcsolódó hirdetési árbevételek növekedése jelentősen lelassult, ami arra enged következtetni, hogy a digitális hirdetési bevételek nagy részét a technológiai óriáscégek viszik el.

A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket, ezt a Lapker Zrt. adatai is alátámasztják, az általuk forgalmazott több mint 900 féle kiadvány ára átlagosan 18%-kal emelkedett 2022-ben.

A fenti számokból látható, hogy a sajtópiac hirdetési árbevétele már majdnem megközelíti a pandémia előtti eredményeit.

A print hirdetéseknek jelentős hatása van és más csatornák hatékonyságát is felerősítik

Nemzetközi tapasztalatok is bizonyítják, hogy a print elengedhetetlen eleme a hirdetési csatornáknak. Európában az Edelman Trust Barometer bizalmi indexe szerint a print médiában nagyon megbíznak az olvasók és a fogyasztók. A kutatás azt is megmutatta, hogy a printben megbíznak az emberek, és az azokhoz tartozó online felület is kitüntetett bizalmat kap, ez pedig egy komoly értéket jelent a gyorsan változó világunkban.

Az Egyesült Királyságban egy felmérésben a különböző márkatulajdonosokat és az ügynökségeket arról kérdezték, milyennek látják a print és egyéb csatornák hirdetései hatékonyságát. És bár a márkák képviselői azt gondolták, hogy a napilapok és a magazinok vannak a lista utolsó helyein – amely listát a televízió, a videó és a rádió vezeti a hatékonyság tekintetében – az eredmények éppen ennek ellenkezőjét mutatták: a hirdetési hatékonyság szempontjából a napilapok és a magazinok az első négyben voltak. A print hirdetések kapcsán ezt mindenképpen észben kell tartania a hirdetőknek, mert sokan félreértik a print szerepét.

Az adatok azt mutatják, hogy a televízió 61 %-kal hatékonyabb, ha hírmárkákat is hozzákapcsolnak, míg az online videók egyenesen 73 %-kal válnak hatékonyabbá – és mindemellett az online megjelenést és a közösségi médiát is befolyásolják.

Az Egyesült Királyságban összeállítottak egy tanulmányt arról, mennyi időt töltenek el a fogyasztók a hirdetésekkel. Az eredmények azt mutatták, hogy az eltöltött idő és a figyelem mérésekor a hirdetés felidézése 20-25 %-os a print hirdetések és csupán 15 %-os a digitális hirdetések esetén.

Az újságok továbbra is létfontosságúak a hirdetők számára

Nemzetközi tanulmányok is alátámasztják, hogy a print hirdetések még mindig ugyanannyira relevánsak az üzleti életben, mint a digitálisak; kielégítik az igényeket, a bizalom és a stabilitás érzetét keltik, és bizonyították az értéküket – jónéhány alkalommal már, kitűnő megtérülési rátákat produkálva.

Az ausztrál ThinkNewsBrands tanulmánya úgy találta (amely egyébként a valaha Ausztráliában elvégzett legnagyobb kutatás volt), hogy a print hirdetéseknek tartósabb hatása van az olvasókra, mint a digitális hirdetéseknek és a lapokban megjelenő hirdetések – mind a print, mind pedig a digitális lapokban - túlteljesítették a közösségi médiában megjelenőket, akár négyszeres mértékben is. Ráadásul kétszer olyan hatékonyak is. Míg a nem prémium hírportálokon elhelyezett hirdetéseknél mindössze 4%-os hirdetés-visszaemlékezést regisztráltak, addig a nyomtatott hirdetések 34%-os hirdetés-visszaemlékezési arányt értek el, ami 8,5-szeres hatékonyságot jelent.

Az újságok továbbra is a legmegbízhatóbb médiumok: a News Media Alliance arról is beszámolt, hogy a legfrissebb kutatásuk szerint a hírmédia fogyasztóinak 82%-a bízik a nyomtatott hirdetésekben, míg a közösségi médiában megjelenő hirdetésekben csak 43%-uk bízik. Az újsághirdetések pedig biztosítják a holdudvar hatást is: a hírmédia márkájához kapcsolódó pozitív bizalmi értékek  átragadnak a hirdetési márkára.

A nyomtatott reklámok tehát továbbra is meggyőzőek, emlékezetesek és vonzóak. Miért? Mert egy dolog nem változik az emberi természetben: tapintható lények vagyunk, akik szeretnek megragadni és megérinteni.

Az MLE összefogást kezdeményez a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán

A hazai reklámpiac szereplőinek jövőjét érintő legfontosabb kérdések egyike, a harmadik felek sütijeinek kivezetése. A globális szereplők ezirányú döntése meg fogja változtatni a digitális hirdetési ökoszisztémát és arra fogja kényszeríteni a médiavállalatokat, hogy felgyorsítsák az elsőkézből származó adatokkal kapcsolatos stratégiáikat, amelyek újradefiniálják, mitől lesz releváns a hirdetés a felhasználók számára. A médiatulajdonosoknak és sales house-oknak - amennyiben összefognak - ez a helyzet egyben hatalmas lehetőséget nyújt, - hogy kitöltsék a harmadik feles adatok hiányával keletkezett űrt.

Az egyes médiatulajdonosok, kiadók mindegyike egy kisméretű, elsőfeles adathalom, de ezek az adatok jelenlegi formájukban nem átjárhatóak és nem skálázhatóak. Ha az érintettek összefognak, akkor a magyar piac méretének viszonylatában már jelentős elsőfeles adat birtokosai lehetnek. Ezzel a lépéssel támogatni tudnák a piacot abban is, hogy a hirdetésekre költött pénzek ne vándoroljanak egyre inkább a külföldi mamutok zsebébe, továbbá a lokális hirdetési piac minőségét is nagyban javíthatják.

Az MLE kezdeményezi a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán egy olyan hazai, adat alapú, átlátható, szabványos megoldás kialakítását, amely az ökoszisztéma minden szereplőjének érdeke. Célunk, hogy ez első feles sütik olyan implementálható standardja jöjjön létre, amely a magyar internet használó közönséget a legteljesebb mértékben lefedi.

Kijöttek a ponthatárok, itt vannak a legfrissebb albérletárak!

Nem várták meg a főbérlők a felvételi ponthatárok kihirdetésével kezdődő albérleti főszezont, és már pár héttel korábban megkezdődött a drágulás a lakáskiadásban. Az otpotthon.hu ingatlankereső portál adatai szerint Budapesten átlagosan 208 ezer forintért tud kivenni magának egy egyetemista egy kisméretű lakást, a vidéki egyetemi városokban azonban ennél jóval olcsóbban, átlagosan 150 ezerért is talál magának bérelhető ingatlant.
2024. 07. 27. 12:00
Megosztás:

A súlyosbodó válságok három éve magasan tartják az éhezők számát - figyelmeztet az ENSZ

Közel hétszázharminchárommillió ember éhezett 2023-ban: globálisan minden tizenegyedik, illetve Afrikában minden ötödik ember – olvasható az öt ENSZ szakosított szerv által jegyzett „Az élelmezésbiztonság és a táplálkozás helyzete” című globális jelentésben.
2024. 07. 27. 11:00
Megosztás:

Tízezreket költünk dísznövényekre, de a biztosításukra nem fordítunk kellő figyelmet

A hazai otthonok döntő többsége, 82 százaléka rendelkezik kerttel, terasszal vagy erkéllyel. Évente átlagosan több mint huszonkétezer forintot költünk a dísznövényekre, a meglévők pótlása pedig közel hatvanezer forintba kerülne – derül ki egy friss országos kutatásból. Az idén márciusban első alkalommal meghirdetett lakásbiztosítási kampány enyhítette az alulbiztosítottságot, a Groupama Biztosító tapasztalatai szerint azonban a növények, kerti bútorok biztosítására még mindig nem fordítunk kellő figyelmet, holott egy váratlanul lecsapó vihar, jégeső ezekben is komoly pusztítást végezhet.
2024. 07. 27. 10:00
Megosztás:

A Keppel MET Renewables naperőműprojekteket vásárol Észak-Olaszországban

A svájci központú, megújuló energetikai eszközökkel foglalkozó Keppel MET Renewables (KMR) tovább erősíti elköteleződését a napenergia-projektek mellett. A MET Csoport és a szingapúri Keppel Infrastructure vegyesvállalata lezárta két fotovoltaikus projekt 100 százalékos részesedésének megvásárlását Észak-Olaszországban, Piemont és Lombardia régiókban.
2024. 07. 27. 09:40
Megosztás:

A Chainlink és a Shiba Inu forgalma csökken, de az új Raboo mém érme továbbra is emelkedik!

A kriptovaluta piac továbbra is ingadozik, és a már megalapozott szereplők, mint a Chainlink és a Shiba Inu, a szélviharban vannak. Kereskedési volumenük csökkenése éles ellentétben áll a Raboo, egy új mém érme növekvő lendületével, amely jelentős figyelmet kelt.
2024. 07. 27. 08:52
Megosztás:

Csökkent júniusban az új családi házak értékesítése az Egyesült Államokban

A várt növekedés helyett csökkent az új egylakásos családi házak értékesítése az Egyesült Államokban júniusban a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai intézete, a Census Bureau szerdai jelentése alapján.
2024. 07. 27. 08:00
Megosztás:

Javult az amerikai gazdaság teljesítménye júliusban

Javult, több mint két éves csúcsot ért el az amerikai gazdaság BMI-teljesítménymutatója júliusban az S&P Global Market Intelligence felmérésének előzetes adatai alapján. A javulás azonban kizárólag a szolgáltatóipari szektornak volt köszönhető, mert a feldolgozóipar teljesítménye csökkenésbe váltott.
2024. 07. 27. 07:00
Megosztás:

Folyamatosan gyarapodik hazánk zöld vagyona

Mezővédő erdősávok létesítésével kapcsolatban pilot projektet indít az Agrárminisztérium - jelentette be Nagy István tárcavezető a 33. Bálványosi Nyári Szabadegyetem és Diáktábor kerekasztal beszélgetésén, szerdán, Tusnádfürdőn.
2024. 07. 27. 06:00
Megosztás:

Kevesebb cég tervez áremelést

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (MKIK GVI) felmérése szerint a vállalkozások 61 százaléka tervezi, hogy emeli belföldi értékesítési árait a következő fél évben. Ez az utóbbi három év stabilan 70 százalék feletti adataihoz képest számottevően kisebb arány, utoljára 2021. áprilisában tapasztaltak hasonló szintet - ismerteti az MKIK GVI az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében.
2024. 07. 27. 05:00
Megosztás:

Magyarország és Románia közlekedési megállapodást írt alá

Magyarország és Románia közlekedési megállapodást írt alá, amelynek értelmében megkezdik a Szeged és Temesvár közötti vasútvonal építésének előkészületeit, valamint 2027-ig újabb határátkelőhelyet létesítenek - jelentette be a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Bukarestben.
2024. 07. 27. 04:00
Megosztás:

Lassult az euróövezet gazdasági aktivitásának növekedése júliusban

A várt mérsékelt gyorsulás helyett lassult az euróövezet gazdasági aktivitásának növekedése júliusban - derül ki a londoni S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet és a Hamburg Commercial Bank (HCOB) közös felmérésének szerdán ismertetett előzetes értékeiből.
2024. 07. 27. 03:00
Megosztás:

Budapesten 148-250 ezer forint között mozognak a legkedvezőbb bérleti díjak

A fővárosban 148-250 ezer forint között mozognak a legkedvezőbb havi bérleti díjak, amelyek például a IX., a XI., és a XVII. kerületben találhatóak, a vidéki egyetemvárosok piacán pedig 90 és 195 ezer forint között érhetőek el a legolcsóbb albérletek - közölte saját adatai alapján az ingatlan.com szerdán az MTI-vel.
2024. 07. 27. 02:00
Megosztás:

Minimálbér 2025 - 12%-os emelés után mennyi lesz a minimálbér?

2025 lehet az a fordulópont, ahol a minimálbér átlépheti a 300 ezer forintos lélektani határt.
2024. 07. 27. 01:00
Megosztás:

A legjobb mém érmék, amelyeket mindenképp nézz meg augusztusban

A nap még mindig éget, a mém érmék pedig még mindig dübörögnek. Ahogy közeledik a nyár utolsó hónapja, úgy nő egyre inkább egy esetleges bika futam esélye. A kripto térben mindig találni felkapott tokeneket, a mém érmék pedig különösen jól teljesítenek idén. Hoztunk is négy olyan mém érme előértékesítést, amelyek nagyot mehetnek a közelgő tőzsdei listázás után.
2024. 07. 27. 00:01
Megosztás:

Shiba Inu (SHIB) és Dogwifhat (WIF) lemarad a mémérme versenyben; a Minotaurus ($MTAUR) előértékesítése felpörög

A Shiba Inu (SHIB) és a Dogwifhat (WIF) lemarad a mémérme versenyben ezen a héten. A tokenek forgalomból való kivonása és a legutóbbi eredmények ellenére a Shiba Inu (SHIB) értéke 10%-kal csökkent. A Dogwifhat (WIF) is küzd; át kell törnie az ellenállási szinteket, hogy megállítsa a zuhanást.
2024. 07. 26. 23:20
Megosztás:

A Harro Höfliger GmbH felvásárolta a Manz AG debreceni leányvállalatát

A főként gyógyszeripari és orvostechnológiai gépeket gyártó dél-németországi Harro Höfliger vállalat nyolcmillió euróért megvásárolta a Manz AG magyarországi leányvállalatát, a debreceni Manz Hungary Kft.-t; erről szerdán Debrecenben írták alá a megállapodást a két német cég vezetői.
2024. 07. 26. 22:00
Megosztás:

Több mint ötven fürdőben lesz Strandok éjszakája szombaton

A Magyar Fürdőszövetség kezdeményezésére az idén is megrendezik július 27-én a Strandok éjszakáját, az országos rendezvényhez már 60 fürdő csatlakozott az ország minden részéből.
2024. 07. 26. 21:00
Megosztás:

Nyereséges zárás az európai tőzsdéken

Vegyes kezdésből nyereségbe fordultak zárásra pénteken a főbb európai értékpapírpiacok árfolyamindexei.
2024. 07. 26. 20:00
Megosztás:

A 3 legjobb altcoin, amelyek 100x-os növekedésre készülnek az Ethereum ETF és a Solana ETF bevezetésével

A kriptovaluta-befektetők mindig keresik a következő nagy lehetőséget. Az Ethereum ETF bevezetésével és a közelgő Solana ETF bevezetéssel a piac tele van spekulációkkal és izgalommal.
2024. 07. 26. 19:00
Megosztás:

Emelkedett a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 428,81 pontos, 0,59 százalékos emelkedéssel 73 174,10 ponton zárt pénteken.
2024. 07. 26. 18:10
Megosztás: