Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó megtartotta helyét a médiatortában, 2022-ben a teljes sajtópiaci bevétel 112,185 milliárd Ft. A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket. A nyomtatott sajtó minimális - , az inflációt alulmúló növekedéssel ugyan - de megőrizte az előző évben elért eredményeit, melyre hatással voltak a parlamenti választások és a tarifaemelések is.

Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó stabilan harmadik helyezett a médiatortában

Az MLE összesítése alapján 2022-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 37,595 milliárd forint volt. A sajtó összesített árbevétele a lapterjesztésből származó 53,706 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2022-ben 112,185 milliárd forint. A magyar piacon a csaknem 7200 kiadványt megjelentető, mintegy 500 sajtókiadó üzleti modellje az erős és stabil lapárbevételen alapul.

A bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül 20,884 milliárd Ft online hirdetési árbevételt is realizáltak. A digitális tartalomhoz kapcsolódó hirdetési árbevételek növekedése jelentősen lelassult, ami arra enged következtetni, hogy a digitális hirdetési bevételek nagy részét a technológiai óriáscégek viszik el.

A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket, ezt a Lapker Zrt. adatai is alátámasztják, az általuk forgalmazott több mint 900 féle kiadvány ára átlagosan 18%-kal emelkedett 2022-ben.

A fenti számokból látható, hogy a sajtópiac hirdetési árbevétele már majdnem megközelíti a pandémia előtti eredményeit.

A print hirdetéseknek jelentős hatása van és más csatornák hatékonyságát is felerősítik

Nemzetközi tapasztalatok is bizonyítják, hogy a print elengedhetetlen eleme a hirdetési csatornáknak. Európában az Edelman Trust Barometer bizalmi indexe szerint a print médiában nagyon megbíznak az olvasók és a fogyasztók. A kutatás azt is megmutatta, hogy a printben megbíznak az emberek, és az azokhoz tartozó online felület is kitüntetett bizalmat kap, ez pedig egy komoly értéket jelent a gyorsan változó világunkban.

Az Egyesült Királyságban egy felmérésben a különböző márkatulajdonosokat és az ügynökségeket arról kérdezték, milyennek látják a print és egyéb csatornák hirdetései hatékonyságát. És bár a márkák képviselői azt gondolták, hogy a napilapok és a magazinok vannak a lista utolsó helyein – amely listát a televízió, a videó és a rádió vezeti a hatékonyság tekintetében – az eredmények éppen ennek ellenkezőjét mutatták: a hirdetési hatékonyság szempontjából a napilapok és a magazinok az első négyben voltak. A print hirdetések kapcsán ezt mindenképpen észben kell tartania a hirdetőknek, mert sokan félreértik a print szerepét.

Az adatok azt mutatják, hogy a televízió 61 %-kal hatékonyabb, ha hírmárkákat is hozzákapcsolnak, míg az online videók egyenesen 73 %-kal válnak hatékonyabbá – és mindemellett az online megjelenést és a közösségi médiát is befolyásolják.

Az Egyesült Királyságban összeállítottak egy tanulmányt arról, mennyi időt töltenek el a fogyasztók a hirdetésekkel. Az eredmények azt mutatták, hogy az eltöltött idő és a figyelem mérésekor a hirdetés felidézése 20-25 %-os a print hirdetések és csupán 15 %-os a digitális hirdetések esetén.

Az újságok továbbra is létfontosságúak a hirdetők számára

Nemzetközi tanulmányok is alátámasztják, hogy a print hirdetések még mindig ugyanannyira relevánsak az üzleti életben, mint a digitálisak; kielégítik az igényeket, a bizalom és a stabilitás érzetét keltik, és bizonyították az értéküket – jónéhány alkalommal már, kitűnő megtérülési rátákat produkálva.

Az ausztrál ThinkNewsBrands tanulmánya úgy találta (amely egyébként a valaha Ausztráliában elvégzett legnagyobb kutatás volt), hogy a print hirdetéseknek tartósabb hatása van az olvasókra, mint a digitális hirdetéseknek és a lapokban megjelenő hirdetések – mind a print, mind pedig a digitális lapokban - túlteljesítették a közösségi médiában megjelenőket, akár négyszeres mértékben is. Ráadásul kétszer olyan hatékonyak is. Míg a nem prémium hírportálokon elhelyezett hirdetéseknél mindössze 4%-os hirdetés-visszaemlékezést regisztráltak, addig a nyomtatott hirdetések 34%-os hirdetés-visszaemlékezési arányt értek el, ami 8,5-szeres hatékonyságot jelent.

Az újságok továbbra is a legmegbízhatóbb médiumok: a News Media Alliance arról is beszámolt, hogy a legfrissebb kutatásuk szerint a hírmédia fogyasztóinak 82%-a bízik a nyomtatott hirdetésekben, míg a közösségi médiában megjelenő hirdetésekben csak 43%-uk bízik. Az újsághirdetések pedig biztosítják a holdudvar hatást is: a hírmédia márkájához kapcsolódó pozitív bizalmi értékek  átragadnak a hirdetési márkára.

A nyomtatott reklámok tehát továbbra is meggyőzőek, emlékezetesek és vonzóak. Miért? Mert egy dolog nem változik az emberi természetben: tapintható lények vagyunk, akik szeretnek megragadni és megérinteni.

Az MLE összefogást kezdeményez a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán

A hazai reklámpiac szereplőinek jövőjét érintő legfontosabb kérdések egyike, a harmadik felek sütijeinek kivezetése. A globális szereplők ezirányú döntése meg fogja változtatni a digitális hirdetési ökoszisztémát és arra fogja kényszeríteni a médiavállalatokat, hogy felgyorsítsák az elsőkézből származó adatokkal kapcsolatos stratégiáikat, amelyek újradefiniálják, mitől lesz releváns a hirdetés a felhasználók számára. A médiatulajdonosoknak és sales house-oknak - amennyiben összefognak - ez a helyzet egyben hatalmas lehetőséget nyújt, - hogy kitöltsék a harmadik feles adatok hiányával keletkezett űrt.

Az egyes médiatulajdonosok, kiadók mindegyike egy kisméretű, elsőfeles adathalom, de ezek az adatok jelenlegi formájukban nem átjárhatóak és nem skálázhatóak. Ha az érintettek összefognak, akkor a magyar piac méretének viszonylatában már jelentős elsőfeles adat birtokosai lehetnek. Ezzel a lépéssel támogatni tudnák a piacot abban is, hogy a hirdetésekre költött pénzek ne vándoroljanak egyre inkább a külföldi mamutok zsebébe, továbbá a lokális hirdetési piac minőségét is nagyban javíthatják.

Az MLE kezdeményezi a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán egy olyan hazai, adat alapú, átlátható, szabványos megoldás kialakítását, amely az ökoszisztéma minden szereplőjének érdeke. Célunk, hogy ez első feles sütik olyan implementálható standardja jöjjön létre, amely a magyar internet használó közönséget a legteljesebb mértékben lefedi.

Pisilj okos WC-be! Kielemzi a vizeletedet

A Covid-19 járvány alatt a gyorstesztek berobbanása alapjaiban változtatta meg az egészségügyi önellenőrzés kultúráját. Bár a világjárvány lecsengett, a kérdés adott, vajon tartósan megélénkült-e a gyorstesztek piaca? Jobban ellenőrizzük-e magunkat otthon vagy visszatértünk a Covid előtti életformához?
2025. 05. 13. 02:00
Megosztás:

Ha 1996-2006 között született nő vagy, akkor pénzügyileg rossz hírünk van számodra!

Sok fiatalnak a szűkös anyagi lehetőségek miatt nem jut pénze spórolásra, a K&H ifjúsági index szerint ezért a 19-29 évesek 26 százaléka nem tud félretenni.
2025. 05. 13. 01:00
Megosztás:

Saját képzési központot indított útjára a Ganz

Oktatási központot hozott létre a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. a Ceglédi Szakképzési Centrummal együttműködésben. A tápiószelei gyárban működő Ganz Oktatási Központ Magyarországon is egyedülállónak számító, a transzformátor- és villamos forgógépgyártáshoz kapcsolódó tudásközpontot indít útjára, elősegítve a dinamikusan fejlődő iparvállalat szakember-utánpótlását.
2025. 05. 13. 00:30
Megosztás:

Hamisítják a fogyókúrás szerét a legnagyobb piaci szereplőnek!

A Novo Nordisk idei első negyedéves árbevétele dollárban 16%-kal, üzemi nyeresége pedig 18%-kal növekedett az előző év azonos időszakához képest a Bloomberg adatai szerint.
2025. 05. 13. 00:01
Megosztás:

Elindult a pályázat az állatbetegségek hatékonyabb kezelésére

Megjelent az antimikrobiális rezisztencia elleni küzdelmet szolgáló pályázat, amely jelentős segítség az állattenyésztőknek az állatbetegségek hatékonyabb kezelésében és megelőzésében - jelentette be az Agrárminisztérium (AM) hétfői közleménye szerint Viski József agrár- és vidékfejlesztési támogatásokért felelős államtitkár.
2025. 05. 12. 23:00
Megosztás:

Forgalomlassító tiltakozás kezdődött a Dorohusk-Rava Ruska lengyel-ukrán határátkelőn

Forgalomlassító tiltakozás kezdődött hétfőn a Dorohusk-Rava Ruska lengyel-ukrán határátkelő térségében, a lengyel fuvarozók az ukrán kollégáikhoz hasonló versenyszabályokat követelnek - közölte a Polskie Radio Lublin közszolgálati regionális csatorna.
2025. 05. 12. 22:30
Megosztás:

Melyik közösségi média felület a legnépszerűbb a fiatalok körében?

Az Instagram a favorit a 14-25 éves korosztálynál: innen tájékozódnak leggyakrabban a világ dolgairól, ehhez a platformhoz ragaszkodnának a leginkább, ha csak egyet kellene választaniuk, és 10-ből 8-an naponta használják. A mesterséges intelligenciával is kezdenek összebarátkozni, több mint 80%-uk igénybe vette már a házi feladat elkészítéséhez. És bár a megkérdezett tinik több mint harmada szeretne influenszer lenni, alulbecsülik azt, hogy vajon mennyit kereshet havonta egy már befutott tartalomgyártó.
2025. 05. 12. 22:00
Megosztás:

Gyengült a forint hétfő estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 05. 12. 21:00
Megosztás:

MÁV: ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a MÁV-csoport Volán flottája, miután újabb 869 darab autóbusz beszerzésére jelent meg közbeszerzési ajánlati felhívás - közölte a MÁV hétfőn az MTI-vel.
2025. 05. 12. 20:30
Megosztás:

Az építőipar gyengülő teljesítménye miatt csökkent a Leier adózott eredménye 2024-ben

A jelenleg is családi vállalkozásként működő Leier Hungária Építőanyaggyártó Kft. tavaly 1,8 milliárd forint adózott eredménnyel zárt, míg egy évvel korábban a nyeresége 5,05 milliárd forint volt, a cég teljesítménye az építőipar gyengülésével és ezen belül a magas kamatkörnyezettel magyarázható - közölte a fennállásának 40. évfordulóját ünneplő társaság az MTI-vel.
2025. 05. 12. 20:00
Megosztás:

A családok védelme érdekében a kormány minden esetben fellép az indokolatlan áremelésekkel szemben – a biztosítók önként vállalták a lakásbiztosítási díjak korlátozását!

A kormány az élelmiszerek, a háztartási cikkek, a banki számladíjak és a telekommunikációs szolgáltatások díjai esetében is fellépett az igazságtalan áremelésekkel szemben. A cél világos, meg kell védeni és meg kell erősíteni a magyar lakosság, a családok anyagi biztonságát. A kormány minden esetben fellép az indokolatlan áremelésekkel szemben, ezért üdvözli, hogy a bankok és telekommunikációs cégek után a biztosítók is önkéntesen korlátozzák, befagyasztják a lakásbiztosítások díját.
2025. 05. 12. 19:00
Megosztás:

A tervezetnek megfelelően alakulnak a magyar költségvetés bevételei

Áprilisban – az előző év azonos időszakához viszonyítva – a központi alrendszer adó- és járulékbevételei 10,9 százalékkal magasabban alakultak. Ezen belül továbbra is kiemelten teljesültek a fogyasztáshoz kapcsolódó adók: itt az előző év azonos időszakához viszonyított növekmény mintegy 13 százalék.
2025. 05. 12. 18:30
Megosztás:

Zajlanak a tárgyalások, csökkennek a gyógyszerárak?

Ma többet megtudhattunk az amerikai-kínai vámtarifákról. A felek produktívnak ítélték a genfi tárgyalásokat, és ma reggel a kereskedelmi megállapodás részleteit is ismertették. Ennek megörültek az ázsiai és amerikai piacok, ugyanakkor a potenciális amerikai gyógyszerárcsökkentések kapcsán a gyógyszergyártók árfolyama beesett.
2025. 05. 12. 18:00
Megosztás:

Folytatódnak a tárgyalások az USA és Kína között

Miután kiderült, hogy az Egyesült Államok és Kína képviselőinek sikerült megállapodniuk a vámok átmeneti mérsékléséről, az amerikai pénzügyminiszter jelezte, hogy várhatóan a következő hetekben újabb találkozóra kerülhet sor a kereskedelmi tárgyalások folytatása érdekében.
2025. 05. 12. 17:30
Megosztás:

Egyre távolabb épülnek a CSOK-os házak Budapesttől

Továbbra sem élénkül az építési kedv, a 2025 első negyedévi KSH-adatok szerint az új lakások száma 2,7 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Az új ingatlanok fele családi ház, jellemzően egyre távolabb Budapesttől.
2025. 05. 12. 17:00
Megosztás:

Trump rendelettel csökkenti a vényköteles gyógyszerek árát az Egyesült Államokban

Donald Trump hétfőn rendeletet ír alá a vényköteles gyógyszerek árának a csökkentéséről, a "legkedvezőbb elbánás" politikájának a bevezetéséről a gyógyszerárak szabályozásában - jelentette be az amerikai elnök a Truth Social online hírcsatornáján.
2025. 05. 12. 16:30
Megosztás:

Donald Trump csökkentené a gyógyszerek árát

Az amerikai elnök bejelentette, hogy hétfő reggel aláírja az új árképzési modell bevezetéséről szóló rendeletet, amelynek célja a vényköteles gyógyszerek költségeinek csökkentése az USA-ban.
2025. 05. 12. 15:30
Megosztás:

Egyezségre jutott az USA és Kína

Scott Bessent amerikai pénzügyminiszter vasárnap arról beszélt, hogy a hétvégén Genfben folytatott amerikai-kínai kereskedelmi tárgyalások eredményesek voltak. Konkrétumokat akkor még nem árult el, de jelezte, hogy hétfő reggel beszámolnak a részletekről.
2025. 05. 12. 15:00
Megosztás:

A stabilcoinok és CBDC-k jövője a geopolitikai viharok közepette - Stabilitás vagy szabályozás?

2025 májusában a globális pénzügyi piacok újra fókuszba kerültek, ahogy az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi megállapodás híre pozitív hatást gyakorolt a kriptovaluta szektorra. A stablecoinok és a központi banki digitális valuták (CBDC-k) szerepe egyre jelentősebbé válik ebben a dinamikusan változó környezetben.
2025. 05. 12. 14:30
Megosztás:

A rejtett befektető: A tőkeáramlás nyomon követése a nagy tétekkel járó iparágakból a startupokba

A startup-finanszírozás örvénylő hullámaiban, ahol egyszarvúak születnek és buborékok pukkannak, a befektetők egy sajátos fajtája mozog csendesen, de erőteljesen: a szerencsejátékos. Nem a rulettkeréknél ülő ember, hanem a rulettkerék mögött álló vezető - aki a nyereséget nem pusztán a ház fenntartására, hanem az innováció következő generációjának finanszírozására fordítja.
2025. 05. 12. 14:00
Megosztás: