Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó megtartotta helyét a médiatortában, 2022-ben a teljes sajtópiaci bevétel 112,185 milliárd Ft. A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket. A nyomtatott sajtó minimális - , az inflációt alulmúló növekedéssel ugyan - de megőrizte az előző évben elért eredményeit, melyre hatással voltak a parlamenti választások és a tarifaemelések is.

Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó stabilan harmadik helyezett a médiatortában

Az MLE összesítése alapján 2022-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 37,595 milliárd forint volt. A sajtó összesített árbevétele a lapterjesztésből származó 53,706 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2022-ben 112,185 milliárd forint. A magyar piacon a csaknem 7200 kiadványt megjelentető, mintegy 500 sajtókiadó üzleti modellje az erős és stabil lapárbevételen alapul.

A bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül 20,884 milliárd Ft online hirdetési árbevételt is realizáltak. A digitális tartalomhoz kapcsolódó hirdetési árbevételek növekedése jelentősen lelassult, ami arra enged következtetni, hogy a digitális hirdetési bevételek nagy részét a technológiai óriáscégek viszik el.

A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket, ezt a Lapker Zrt. adatai is alátámasztják, az általuk forgalmazott több mint 900 féle kiadvány ára átlagosan 18%-kal emelkedett 2022-ben.

A fenti számokból látható, hogy a sajtópiac hirdetési árbevétele már majdnem megközelíti a pandémia előtti eredményeit.

A print hirdetéseknek jelentős hatása van és más csatornák hatékonyságát is felerősítik

Nemzetközi tapasztalatok is bizonyítják, hogy a print elengedhetetlen eleme a hirdetési csatornáknak. Európában az Edelman Trust Barometer bizalmi indexe szerint a print médiában nagyon megbíznak az olvasók és a fogyasztók. A kutatás azt is megmutatta, hogy a printben megbíznak az emberek, és az azokhoz tartozó online felület is kitüntetett bizalmat kap, ez pedig egy komoly értéket jelent a gyorsan változó világunkban.

Az Egyesült Királyságban egy felmérésben a különböző márkatulajdonosokat és az ügynökségeket arról kérdezték, milyennek látják a print és egyéb csatornák hirdetései hatékonyságát. És bár a márkák képviselői azt gondolták, hogy a napilapok és a magazinok vannak a lista utolsó helyein – amely listát a televízió, a videó és a rádió vezeti a hatékonyság tekintetében – az eredmények éppen ennek ellenkezőjét mutatták: a hirdetési hatékonyság szempontjából a napilapok és a magazinok az első négyben voltak. A print hirdetések kapcsán ezt mindenképpen észben kell tartania a hirdetőknek, mert sokan félreértik a print szerepét.

Az adatok azt mutatják, hogy a televízió 61 %-kal hatékonyabb, ha hírmárkákat is hozzákapcsolnak, míg az online videók egyenesen 73 %-kal válnak hatékonyabbá – és mindemellett az online megjelenést és a közösségi médiát is befolyásolják.

Az Egyesült Királyságban összeállítottak egy tanulmányt arról, mennyi időt töltenek el a fogyasztók a hirdetésekkel. Az eredmények azt mutatták, hogy az eltöltött idő és a figyelem mérésekor a hirdetés felidézése 20-25 %-os a print hirdetések és csupán 15 %-os a digitális hirdetések esetén.

Az újságok továbbra is létfontosságúak a hirdetők számára

Nemzetközi tanulmányok is alátámasztják, hogy a print hirdetések még mindig ugyanannyira relevánsak az üzleti életben, mint a digitálisak; kielégítik az igényeket, a bizalom és a stabilitás érzetét keltik, és bizonyították az értéküket – jónéhány alkalommal már, kitűnő megtérülési rátákat produkálva.

Az ausztrál ThinkNewsBrands tanulmánya úgy találta (amely egyébként a valaha Ausztráliában elvégzett legnagyobb kutatás volt), hogy a print hirdetéseknek tartósabb hatása van az olvasókra, mint a digitális hirdetéseknek és a lapokban megjelenő hirdetések – mind a print, mind pedig a digitális lapokban - túlteljesítették a közösségi médiában megjelenőket, akár négyszeres mértékben is. Ráadásul kétszer olyan hatékonyak is. Míg a nem prémium hírportálokon elhelyezett hirdetéseknél mindössze 4%-os hirdetés-visszaemlékezést regisztráltak, addig a nyomtatott hirdetések 34%-os hirdetés-visszaemlékezési arányt értek el, ami 8,5-szeres hatékonyságot jelent.

Az újságok továbbra is a legmegbízhatóbb médiumok: a News Media Alliance arról is beszámolt, hogy a legfrissebb kutatásuk szerint a hírmédia fogyasztóinak 82%-a bízik a nyomtatott hirdetésekben, míg a közösségi médiában megjelenő hirdetésekben csak 43%-uk bízik. Az újsághirdetések pedig biztosítják a holdudvar hatást is: a hírmédia márkájához kapcsolódó pozitív bizalmi értékek  átragadnak a hirdetési márkára.

A nyomtatott reklámok tehát továbbra is meggyőzőek, emlékezetesek és vonzóak. Miért? Mert egy dolog nem változik az emberi természetben: tapintható lények vagyunk, akik szeretnek megragadni és megérinteni.

Az MLE összefogást kezdeményez a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán

A hazai reklámpiac szereplőinek jövőjét érintő legfontosabb kérdések egyike, a harmadik felek sütijeinek kivezetése. A globális szereplők ezirányú döntése meg fogja változtatni a digitális hirdetési ökoszisztémát és arra fogja kényszeríteni a médiavállalatokat, hogy felgyorsítsák az elsőkézből származó adatokkal kapcsolatos stratégiáikat, amelyek újradefiniálják, mitől lesz releváns a hirdetés a felhasználók számára. A médiatulajdonosoknak és sales house-oknak - amennyiben összefognak - ez a helyzet egyben hatalmas lehetőséget nyújt, - hogy kitöltsék a harmadik feles adatok hiányával keletkezett űrt.

Az egyes médiatulajdonosok, kiadók mindegyike egy kisméretű, elsőfeles adathalom, de ezek az adatok jelenlegi formájukban nem átjárhatóak és nem skálázhatóak. Ha az érintettek összefognak, akkor a magyar piac méretének viszonylatában már jelentős elsőfeles adat birtokosai lehetnek. Ezzel a lépéssel támogatni tudnák a piacot abban is, hogy a hirdetésekre költött pénzek ne vándoroljanak egyre inkább a külföldi mamutok zsebébe, továbbá a lokális hirdetési piac minőségét is nagyban javíthatják.

Az MLE kezdeményezi a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán egy olyan hazai, adat alapú, átlátható, szabványos megoldás kialakítását, amely az ökoszisztéma minden szereplőjének érdeke. Célunk, hogy ez első feles sütik olyan implementálható standardja jöjjön létre, amely a magyar internet használó közönséget a legteljesebb mértékben lefedi.

Miért nem lehet lecsavarni a műanyag kupakot a palackokról? Ki találta ezt ki?

2024 júliusában lép életbe az az EU-rendelet, amely előírja, hogy a műanyag palackokon vagy éppen a gyümölcsleves dobozokon a kupakot környezetvédelmi okokból rögzíteni kell.
2023. 06. 09. 02:00
Megosztás:

Európa szerte aggódnak az emberek az energiaellátás jövőjéért

A világszerte pesszimisták az emberek az energiaellátás jövőjét illetően, ami veszélyeztetheti a klímavédelmi célok elérését is – mutat rá az EY 36 000 energiafogyasztó bevonásával készült nemzetközi tanulmánya. A 18 országot átfogó elemzés szerint Európában különösen borúlátóak a megkérdezettek. Az energiaszolgáltatók és a törvényalkotók összefogva képesek lehetnek visszaállítani a felhasználók bizalmát, amivel stabilizálhatják az iparágat.
2023. 06. 09. 01:30
Megosztás:

Sikeresen átköltöztek a DIGIMobil ügyfelei a Vodafone hálózatára

2023. június 1-től a DIGIMobil és a DIGINet Aktív 50 ügyfelei a Vodafone Magyarország belföldi mobilhálózatát használják, így az előfizetők jelentősen nagyobb, csaknem országos lefedettséget élvezhetnek – mindehhez a DIGI 2023. december 31-ig garantálja a korábbi előfizetésekben szereplő kedvező, 4 forint/perces tarifát. Az érintett ügyfeleknek nem kell kicserélniük SIM-kártyájukat az új hálózatra való átálláshoz, azonban az adatroaming bekapcsolására, illetve egyes készülékeken a manuális hálózatválasztásra is szükség lehet.
2023. 06. 09. 01:00
Megosztás:

Növekvő energiaárak: veszélyben az infrastrukturális beruházások

Komoly aggodalomra adnak okot a növekvő energiaárak a nagy energiafogyasztók, például az adatközpontok számára. Sokan nem tudják továbbra is, mi vár rájuk a jövőben, hogy az árak tovább emelkednek-e, hogy a költségeket átháríthatják-e az ügyfeleikre és egyáltalán van-e elegendő likviditásuk a helyzet kezeléséhez. A bizonytalanság miatt sokan nem tudnak tervezni, illetve nem mernek, nem akarnak az adatközpontjukban infrastrukturális beruházásokba fektetni. A lehetséges megoldásokról Szontág Balázs villamosmérnök, az Eaton Magyarország szakértője beszélt.
2023. 06. 09. 00:30
Megosztás:

Értékpapírkibocsátás közösségi finanszírozási platformon

Nincs egyszerű dolguk azoknak a vállalatoknak, amelyek közösségi finanszírozási platformon keresztül szeretnének értékpapírt kibocsátani, így szerezve forrást egy új beruházáshoz. Bár Magyarország lassan 2 éve alkalmazza az unió Crowdfunding Rendeletét, a közösségi finanszírozás még gyerekcipőben jár itthon, aminek egyik oka a hazai szabályozás hiányossága a Kapolyi Ügyvédi Iroda elemzése szerint.
2023. 06. 09. 00:01
Megosztás:

Javuló mutatókkal zárták 2023 első negyedét az önkéntes pénztárak

Az idei első negyedévben is folytatódott az önkéntes nyugdíjpénztárak vagyoni helyzetének javulása, alapvetően a piaci hozamok növekedésének köszönhetően. Az önkéntes egészségpénztárak esetében erőteljes volt mind a taglétszám, mind a vagyon bővülése, a kifizetések között megugrott a lakáscélú jelzáloghitel-törlesztésre igénybe vett összegek aránya.
2023. 06. 08. 23:30
Megosztás:

Kivárnak a vállalatok az innovációval

A digitalizáció tartja szinten a hazai vállalatok innovációs tevékenységét. Új termékek, szolgáltatások bevezetésével kivárnak a vállalatok, inkább saját háttérfolyamataikat igyekeznek hatékonyabbá tenni. Így a K&H innovációs indexe szinten maradt.
2023. 06. 08. 23:00
Megosztás:

Csoport HR igazgatóval erősít az AutoWallis

Júniustól Csoport HR igazgató koordinálja az AutoWallis Csoport humánmenedzsment tevékenységét. Az újonnan létrehozott pozíciót a jelentős autóipari tapasztalattal rendelkező Erdélyi Aranka tölti be, akinek többek között az AutoWallis szervezetfejlesztésének támogatása lesz a feladata.
2023. 06. 08. 22:30
Megosztás:

Ekkora volt a termék-külkereskedelmi többlet áprilisban

Az idén áprilisban az export euróban számított értéke 3,4 százalékkal nagyobb, míg az importé 4,0 százalékkal kisebb volt az előző év azonos időszakinál. A termék-külkereskedelmi egyenleg 836 millió euróval javult - közölte első becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön.
2023. 06. 08. 22:00
Megosztás:

A hét végén is folytatódik a záporos, zivataros idő

Folytatódik a záporos, zivataros időjárás a hét végén is, többórás napsütés az ország nagy részén csak vasárnap várható. A hőmérséklet az eddigiekhez hasonlóan 21-26 Celsius-fok körül alakul a legmelegebb órákban - derül ki az Országos Meteorológiai Szolgálat országos középtávú előrejelzéséből, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-hez.
2023. 06. 08. 21:30
Megosztás:

Érdemes hinni a Medárd-napi jóslatokban?

Az elmúlt 100 év időjárási adatai nem igazolják a legismertebb népi megfigyelést – ez derül ki a Starschema munkatársai által végzett elemzés eredményéből. A legnagyobb magyar big data cég adattudósai arra a következtetésre jutottak, hogyha Medárd napján esik, az nem befolyásolja szignifikánsan az esős napok átlagos számát az azt követő időszakban.
2023. 06. 08. 21:00
Megosztás:

Gyorsan fogyni akarsz? Biztosan átvernek!

Azt mondják, hogy a nyári alak télen készül, azonban sokan a kánikula és a nyaralás előtt pár héttel kapnak a fejükhöz, így kénytelenek gyors megoldásokhoz folyamodni. A kereskedők igyekeznek ezt kihasználni, sok esetben ismert embereket felhasználva a reklámozáshoz, hogy hitelesnek tűnjenek. Hogyan lehet kiszúrni, ha átverésről van szó? Mit tehetnek a fogyasztók? Ehhez adott tippeket Jánvári András, e-kereskedelmi szakértő, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója.
2023. 06. 08. 20:31
Megosztás:

Vegyesen zártak a nyugat-európai tőzsdék

Vegyesen zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön.
2023. 06. 08. 20:00
Megosztás:

Háromszáz millió forintból fejlesztik az utakat Csabacsűdön

Háromszáz millió forint uniós támogatást nyert el a Békés vármegyei Csabacsűd a belterületi közutak fejlesztésére - tájékoztatta a projektgazda közleményben az MTI-t.
2023. 06. 08. 19:30
Megosztás:

Számos problémát talált a mobilos játékoknál a GVH

A mobiltelefonra ingyenesen letölthető játékok vizsgálatakor a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorselemzése számos problémát tárt fel, amelyek túlnyomó része a játékot megszakító reklámokkal volt kapcsolatos - közölte a nemzeti versenyhatóság csütörtökön az MTI-vel.
2023. 06. 08. 19:00
Megosztás:

Nagy forgalom mellett emelkedett a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 541,95 pontos, 1,11 százalékos emelkedéssel, 49 342,40 ponton zárt csütörtökön.
2023. 06. 08. 18:30
Megosztás:

Az önkéntes nyugdíjpénztárak vagyona az első negyedévben 1,588 ezer milliárd forintra emelkedett

Az önkéntes nyugdíjpénztárak összesített vagyona idén az első negyedévben 1,588 ezer milliárd forintra emelkedett a tavaly második negyedévben elért 1,5 ezer milliárd forint alatti mélypontot követően - közölte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ) csütörtökön az MTI-vel.
2023. 06. 08. 18:00
Megosztás:

Lezárta 253 milliós kapacitásbővítő beruházását a nyíregyházi ÉMA-Gép Kft.

Befejeződött az építőipari kivitelezéssel foglalkozó, nyíregyházi székhelyű ÉMA-Gép Kft. 253 millió forint értékű kapacitásfejlesztő projektje - közölte a társaság az MTI-vel.
2023. 06. 08. 17:30
Megosztás:

Háromszázhatvanegy oktatási intézmény kapta meg az állatbarát címet

Az idén harmadik alkalommal, kibővített tartalommal és további kategóriákkal oktatási intézmények számára meghirdetett állatvédő és állatbarát címek elnyerését célzó pályázaton 361 oktatási intézmény kapta meg az állatbarát címet - közölte az Állatorvostudományi Egyetem Állatvédelmi Központja csütörtökön az MTI-vel.
2023. 06. 08. 17:00
Megosztás:

Csökkent a 12 hónapos kincstárjegy aukciós átlaghozama

Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) 25 milliárd forintért hirdetett meg jegyzésre 12 hónapos diszkont kincstárjegyet a csütörtöki aukción.
2023. 06. 08. 16:30
Megosztás: