Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó megtartotta helyét a médiatortában, 2022-ben a teljes sajtópiaci bevétel 112,185 milliárd Ft. A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket. A nyomtatott sajtó minimális - , az inflációt alulmúló növekedéssel ugyan - de megőrizte az előző évben elért eredményeit, melyre hatással voltak a parlamenti választások és a tarifaemelések is.

Médiatorta 2022 - how költenek a legtöbbet hirdetésre a médiában?

A sajtó stabilan harmadik helyezett a médiatortában

Az MLE összesítése alapján 2022-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 37,595 milliárd forint volt. A sajtó összesített árbevétele a lapterjesztésből származó 53,706 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2022-ben 112,185 milliárd forint. A magyar piacon a csaknem 7200 kiadványt megjelentető, mintegy 500 sajtókiadó üzleti modellje az erős és stabil lapárbevételen alapul.

A bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül 20,884 milliárd Ft online hirdetési árbevételt is realizáltak. A digitális tartalomhoz kapcsolódó hirdetési árbevételek növekedése jelentősen lelassult, ami arra enged következtetni, hogy a digitális hirdetési bevételek nagy részét a technológiai óriáscégek viszik el.

A kiadók a megnövekedett költségek ellensúlyozása érdekében áremelésekkel stabilizálták bevételeiket, ezt a Lapker Zrt. adatai is alátámasztják, az általuk forgalmazott több mint 900 féle kiadvány ára átlagosan 18%-kal emelkedett 2022-ben.

A fenti számokból látható, hogy a sajtópiac hirdetési árbevétele már majdnem megközelíti a pandémia előtti eredményeit.

A print hirdetéseknek jelentős hatása van és más csatornák hatékonyságát is felerősítik

Nemzetközi tapasztalatok is bizonyítják, hogy a print elengedhetetlen eleme a hirdetési csatornáknak. Európában az Edelman Trust Barometer bizalmi indexe szerint a print médiában nagyon megbíznak az olvasók és a fogyasztók. A kutatás azt is megmutatta, hogy a printben megbíznak az emberek, és az azokhoz tartozó online felület is kitüntetett bizalmat kap, ez pedig egy komoly értéket jelent a gyorsan változó világunkban.

Az Egyesült Királyságban egy felmérésben a különböző márkatulajdonosokat és az ügynökségeket arról kérdezték, milyennek látják a print és egyéb csatornák hirdetései hatékonyságát. És bár a márkák képviselői azt gondolták, hogy a napilapok és a magazinok vannak a lista utolsó helyein – amely listát a televízió, a videó és a rádió vezeti a hatékonyság tekintetében – az eredmények éppen ennek ellenkezőjét mutatták: a hirdetési hatékonyság szempontjából a napilapok és a magazinok az első négyben voltak. A print hirdetések kapcsán ezt mindenképpen észben kell tartania a hirdetőknek, mert sokan félreértik a print szerepét.

Az adatok azt mutatják, hogy a televízió 61 %-kal hatékonyabb, ha hírmárkákat is hozzákapcsolnak, míg az online videók egyenesen 73 %-kal válnak hatékonyabbá – és mindemellett az online megjelenést és a közösségi médiát is befolyásolják.

Az Egyesült Királyságban összeállítottak egy tanulmányt arról, mennyi időt töltenek el a fogyasztók a hirdetésekkel. Az eredmények azt mutatták, hogy az eltöltött idő és a figyelem mérésekor a hirdetés felidézése 20-25 %-os a print hirdetések és csupán 15 %-os a digitális hirdetések esetén.

Az újságok továbbra is létfontosságúak a hirdetők számára

Nemzetközi tanulmányok is alátámasztják, hogy a print hirdetések még mindig ugyanannyira relevánsak az üzleti életben, mint a digitálisak; kielégítik az igényeket, a bizalom és a stabilitás érzetét keltik, és bizonyították az értéküket – jónéhány alkalommal már, kitűnő megtérülési rátákat produkálva.

Az ausztrál ThinkNewsBrands tanulmánya úgy találta (amely egyébként a valaha Ausztráliában elvégzett legnagyobb kutatás volt), hogy a print hirdetéseknek tartósabb hatása van az olvasókra, mint a digitális hirdetéseknek és a lapokban megjelenő hirdetések – mind a print, mind pedig a digitális lapokban - túlteljesítették a közösségi médiában megjelenőket, akár négyszeres mértékben is. Ráadásul kétszer olyan hatékonyak is. Míg a nem prémium hírportálokon elhelyezett hirdetéseknél mindössze 4%-os hirdetés-visszaemlékezést regisztráltak, addig a nyomtatott hirdetések 34%-os hirdetés-visszaemlékezési arányt értek el, ami 8,5-szeres hatékonyságot jelent.

Az újságok továbbra is a legmegbízhatóbb médiumok: a News Media Alliance arról is beszámolt, hogy a legfrissebb kutatásuk szerint a hírmédia fogyasztóinak 82%-a bízik a nyomtatott hirdetésekben, míg a közösségi médiában megjelenő hirdetésekben csak 43%-uk bízik. Az újsághirdetések pedig biztosítják a holdudvar hatást is: a hírmédia márkájához kapcsolódó pozitív bizalmi értékek  átragadnak a hirdetési márkára.

A nyomtatott reklámok tehát továbbra is meggyőzőek, emlékezetesek és vonzóak. Miért? Mert egy dolog nem változik az emberi természetben: tapintható lények vagyunk, akik szeretnek megragadni és megérinteni.

Az MLE összefogást kezdeményez a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán

A hazai reklámpiac szereplőinek jövőjét érintő legfontosabb kérdések egyike, a harmadik felek sütijeinek kivezetése. A globális szereplők ezirányú döntése meg fogja változtatni a digitális hirdetési ökoszisztémát és arra fogja kényszeríteni a médiavállalatokat, hogy felgyorsítsák az elsőkézből származó adatokkal kapcsolatos stratégiáikat, amelyek újradefiniálják, mitől lesz releváns a hirdetés a felhasználók számára. A médiatulajdonosoknak és sales house-oknak - amennyiben összefognak - ez a helyzet egyben hatalmas lehetőséget nyújt, - hogy kitöltsék a harmadik feles adatok hiányával keletkezett űrt.

Az egyes médiatulajdonosok, kiadók mindegyike egy kisméretű, elsőfeles adathalom, de ezek az adatok jelenlegi formájukban nem átjárhatóak és nem skálázhatóak. Ha az érintettek összefognak, akkor a magyar piac méretének viszonylatában már jelentős elsőfeles adat birtokosai lehetnek. Ezzel a lépéssel támogatni tudnák a piacot abban is, hogy a hirdetésekre költött pénzek ne vándoroljanak egyre inkább a külföldi mamutok zsebébe, továbbá a lokális hirdetési piac minőségét is nagyban javíthatják.

Az MLE kezdeményezi a „harmadik féltől származó sütik” kivezetése kapcsán egy olyan hazai, adat alapú, átlátható, szabványos megoldás kialakítását, amely az ökoszisztéma minden szereplőjének érdeke. Célunk, hogy ez első feles sütik olyan implementálható standardja jöjjön létre, amely a magyar internet használó közönséget a legteljesebb mértékben lefedi.

Így verik át most a csalók a cégeket és lopják el a pénzt a bankszámlákról

Már nem a bankot, hanem közvetlenül az ügyfelet rabolják ki a bűnözők. Egyre több az áldozat és az elbukott pénz is. Egy átlagos bankszámla-tulajdonos magánszemély 1,3 milliót, egy átlagos vállalkozás 31 millió forintot veszített az első negyedévben, ha bedőlt a csalóknak - derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024. 06. 18. 10:00
Megosztás:

Pluszban nyithat a tőzsde

A kedvező nemzetközi befektetői hangulat hatására emelkedéssel indulhat a kereskedés a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) kedden az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője szerint. A BUX 175,35 pontos, 0,25 százalékos emelkedéssel 69 711,91 ponton zárt hétfőn.
2024. 06. 18. 09:35
Megosztás:

Itt az új otthonfelújítási támogatás feltételei

Az Energiaügyi Minisztérium közleményében 2024. június 17-e délutánra ígérte a régen várt új Otthonfelújítási program részletes igénylési feltételeinek megjelenését. A program több ponton változott, amely az igénylőknek kedvez majd.
2024. 06. 18. 09:00
Megosztás:

Így alakult a forint reggelre

Vegyesen alakult a forint árfolyama kedd reggel a hétfő esti jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.
2024. 06. 18. 08:30
Megosztás:

A sikeres zöld átállás megvalósításához fontos, hogy az európai gazdaság versenyképes maradjon

A sikeres zöld átállás megvalósításához fontos, hogy az európai gazdaság versenyképes maradjon - jelentette ki Raisz Anikó, az Energiaügyi Minisztérium (EM) környezetügyért és körforgásos gazdaságért felelős államtitkára hétfőn az MTI-nek adott nyilatkozatában.
2024. 06. 18. 08:00
Megosztás:

Mémcoin mánia közeledik: Az elemzők a Flokit, a dogwifhat-et és az Angry Pepe Forkot ajánlják óriási profitokért

A mémcoin piac hatalmas konszolidáción megy keresztül, amely az elkövetkező hetekben óriási árfolyam-emelkedéshez vezethet. Szerencsére a befektetők számára a piaci szakértők három mémcoin óriást választottak ki, amelyek jelentős profitot hozhatnak ebben az időszakban.
2024. 06. 18. 07:06
Megosztás:

Az Y és Z generációs munkavállalók preferenciái: munka-magánélet egyensúlya és értékeket támogató munkahelyek

A Deloitte 2024-es, immár 13. éve megjelenő Global Gen Z and Millennial kutatása világszerte 44 országban közel 23 ezer válaszadó bevonásával vizsgálta az Y és Z generációs munkavállalók munkához és munkahelyhez fűződő viszonyát. A felmérés betekintést nyújt abba, miként boldogulnak az Y és Z generáció tagjai a mai, gyorsan változó világban, és miként próbálják megőrizni értékeiket a munkahelyi és társadalmi környezetben.
2024. 06. 18. 07:00
Megosztás:

Az Ubernek is oda kell figyelni az adózásra

Az Uber Budapestre érkezése valószínűleg sok tekintetben át fogja rendezni a jelenlegi piacot. Eddig 2500 sofőr jelentkezett, akik vélhetően egyéni vállalkozóként vagy kisebb cégként fognak taxizni az új színekben.
2024. 06. 18. 06:30
Megosztás:

A 15 éves mélypont után már javulóban a hangulat az ingatlanpiacon

Mostanra jelentős mértékben enyhült a 2023-ban jellemző depressziós hangulat a hazai ingatlanpiacon, ugyanakkor a forgalom még nem érte el az egy-két évvel ezelőtt jellemző szintet. Az ingatlanközvetítők szavaiból az rajzolódik ki, hogy a kereslet növekedésének legfőbb oka a hitelre vásárló vevők visszatérése volt.
2024. 06. 18. 05:00
Megosztás:

A Raboo uralja a mémérme piacot, tudja-e tartani a lépést a Dogecoin és a Pepe?

A héten eddig hullámvölgyek jellemezték az Ethereum hálózatot, mivel néhány ETH-hoz kapcsolódó token profitot termelt. A Dogecoin (DOGE) és a Pepe Coin (PEPE) azonban a piac általános visszaesésének áldozatául esett, és a befektetők még mindig bizonytalanok az úttörő mémérme jövőjével kapcsolatban.
2024. 06. 18. 04:00
Megosztás:

A NATO tagjainak kétharmada teljesíti idén a 2 százalékos védelmi kiadási elvárást

A NATO főtitkára szerint az észak-atlanti szövetség több mint 20 tagállama teljesíti idén az elvárt 2 százalékos GDP-arányos védelmi költségvetési kiadást.
2024. 06. 18. 03:30
Megosztás:

Friss kutatás: A magyarok többsége csökkentette otthona hőmérsékletét a téli időszakban

A magyar háztartások több mint fele rendelkezik már klímaberendezéssel, de a legtöbben a készülékeket csak hűtésre használják. Egy friss kutatásból az is kiderült, hogy a megemelkedett rezsiköltségek miatt a téli időszakban a megkérdezettek csaknem kétharmada csökkentette otthonában a hőmérsékletet.
2024. 06. 18. 03:00
Megosztás:

Eltűnik sok termék a Dohányboltokból a jogszabály miatt - siess, ha ezt szívod!

Az év végéig számos termék eltűnhet a dohányboltok polcairól, de a dohányipari szereplők szerint nincs ok a pánikvásárlásokra.
2024. 06. 18. 02:00
Megosztás:

Miért váltanak a Binance Coin (BNB) tulajdonosok a Rollblock (RBLK) kriptovalutára a magasabb hozamok érdekében?

A Binance Coin (BNB) tulajdonosok mostanában egy figyelemre méltó tendenciát mutatnak, egyre többen váltanak Rollblock (RBLK) kriptovalutára a nagyobb profit reményében.
2024. 06. 18. 01:30
Megosztás:

Változás a Dohányboltokban! Hány cigi lesz mostantól egy dobozban a Magyar Közlöny szerint?

Hétfőn a Magyar Közlönyben megjelent a dohánytermékek gyártásáról, forgalmazásáról és ellenőrzéséről, a kombinált figyelmeztetésekről, valamint az egészségvédelmi bírság részletes szabályairól szóló kormányrendelet módosítása, amely különösen a nikotinpárnák – hivatalos nevükön nikotintasakok – fogyasztóit és gyártóit érinti. Mindemellett a Kormány döntött arról is, hogy hány szál cigaretta lehet egy dobozban.
2024. 06. 18. 01:00
Megosztás:

Már csak egy heted van: zárul a 4 milliós Sealana előértékesítés

A Solana mém érme Sealana ($SEAL) nagy lendülettel fordul rá az előértékesítés utolsó hetére, hiszen már több mint 4 millió dollárnyi befektetést gyűjtött.
2024. 06. 18. 00:01
Megosztás:

Pluszban zártak a New York-i tőzsde főbb mutatói

Emelkedéssel zártak hétfőn a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
2024. 06. 17. 23:30
Megosztás:

Sikeresen zárult az idei Digitális Témahét

Sikeresen zárult az idén kilencedik alkalommal megtartott Digitális Témahét, melynek ünnepélyes záróeseményén a pályázók értékes díjakat vehettek át - közölte az Ökumenikus Segélyszervezet hétfőn az MTI-vel.
2024. 06. 17. 22:30
Megosztás:

A globális üzleti szektor szerint enyhült a közel-keleti válság eszkalációjának kockázata

A globális vállalati szektor szereplői szerint számottevően enyhült a közel-keleti válság eszkalációjának kockázata.
2024. 06. 17. 22:00
Megosztás:

A melegben végzett munka veszélyeire figyelni kell

A következő napokban várható hőhullám miatt több oldalas, a melegben betartandó munkavédelmi szabályokat ismertető tájékoztatót tett közzé a Nemzetgazdasági Minisztérium Munkavédelmi Irányítási Főosztálya a minisztérium honlapján.
2024. 06. 17. 21:30
Megosztás: