Közel 3,5 tonna bor versenyez idén az Országos Borversenyen

Elindult a hazai borászat legnagyobb szakmai megmérettetése, a 44. Országos Borverseny, amely évről évre lehetőséget ad arra, hogy a borvidékeken már előzetesen kiválasztott tételek országos szinten is megmérettessenek. Az idei év nevezési megoszlása jól tükrözi a borvidékek egyedi karakterét. A 22 borvidék 890 bormintájából a legtöbb tételt a Villányi borvidék küldte be (145 minta), ezek több mint 70 százaléka vörösbor.
A Szekszárdi borvidék 86 tétellel szerepel, köztük 75 vörösborral, míg a Kunsági borvidék 70 nevezett mintával, főként fehérborokkal és habzó tételekkel emelkedik ki. A legtöbb borvidéken továbbra is a csendes fehérborok dominálnak – Badacsonyban például a 55 mintából 49, a Mátrában 60-ból 39, a Kunságiban 70-ből 38 tétel ilyen. A rozé- és vörösborok Villány, Szekszárd és Eger esetében hangsúlyosak, míg habzó- és pezsgőborokban az Etyek–Budai, a Kunsági, valamint a Balatonfüred–Csopaki borvidékek emelkednek ki.
Frittmann János, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és az Országos Borverseny Szervező Bizottságának elnöke megnyitó beszédében elmondta, hogy különleges és neves feladat a magyar borászok alkotásait bírálni. „A bor sokkal több mint egy ital, a föld ajándéka, évszázadok alatt kialakult hagyományokkal, ezért ez a rendezvény kiváló alkalom bemutatni, hol tart a magyar borkultúra” – mondta.
Rendhagyó zsűri választja ki a nagyközönség borát
Az országos szintű bírálatot több mint nyolcvan szakértő végzi, köztük borászok, üzemi pincészetek vezetői, sommelier-k, borszakírók, valamint az oktatás, kutatás és gasztronómia elismert képviselői. A verseny történetében először a több évtizedes múltra visszatekintő bírálati hagyomány új elemmel bővült: egy rendhagyó zsűrivel, amelyben ismert médiaszereplők kapnak lehetőséget arra, hogy öt kategóriában válasszák ki a nagyközönség számára leginkább szerethető borokat.
A zsűritagok – Hack Barnabás, a Costes Downtown executive séfje, gasztronómiai szakértő, Szabó Zsófi színésznő, műsorvezető, Paulina, Fonogram-díjas énekesnő, Háder Gyuri, a Bochkor rádióshow szerkesztője, Szabó-Thalmeiner Dóra, a „Szorongok és főzök” TikTok-csatorna tartalomkészítője, Nébald Olivér, színész, edző, gasztro-tartalomkészítő, valamint Iklódi Dóra gasztroblogger és szakácskönyv-szerző – egy szakmai workshop keretében ismerkedtek meg a borkóstolás alapjaival, majd verseny során önállóan alkothatnak véleményt. A kezdeményezés célja, hogy új színt vigyen a bírálatba, és betekintést adjon a borversenyek működésébe, közelebb hozva a szakmai világot a fogyasztókhoz.
A fogyasztói szempontok előtérbe kerülése nem véletlen: a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa által nemrégiben készített országos kutatás[1] szerint a 18–40 éves korosztály körében érezhetően nőtt az alkalmi borfogyasztók aránya. A választást egyre inkább olyan szempontok befolyásolják, mint az egészség- és környezettudatosság, valamint a magyar termőhelyhez való kötődés. A kutatás arra is rámutat, hogy a fiatal felnőttek korábban válnak borfogyasztóvá, mint korábban – ez a változás pedig trendfordulót jelezhet, és új lendületet adhat a hazai borászok számára.
A magyar borágazat jövője az összefogás és az innováció
A 44. Országos Borversenyt az Agrárminisztérium képviseletében Tarpataki Tamás agrárpiacért felelős helyettes államtitkár nyitotta meg. Elmondta, hogy a borkultúra létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen, még akkor is, ha világszinten csökkent a bor iránti érdeklődés. Arra ösztönzi az ágazat szereplőit, hogy erősítsék a szakma piaci érdekérvényesítő képességét, éljenek a termelői integrációs szervezetek által nyújtott lehetőséggel, mert a nehézségeken csak közös erővel, együttműködéssel és minőségi munkával lehet úrrá lenni. „Hogy erre a magyar borászok képesek, azt már nem egyszer bizonyították” – mondta a helyettes államtitkár.
Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos beszédében a magyar borkultúra tudatos őrzésének felelősségét hangsúlyozta. A kommunikációs munka mellett szükség van piac- és termékfejlesztési kutatásokra, az ökológiai és gazdasági fenntarthatóság biztosítására, edukációra, digitalizációra és generációváltásra, valamint a diplomácia erejének alkalmazására is, de a leglényegesebb szerinte is az erők egyesítése: a borkulturális tevékenységek szinkronizálása és a borászok közötti termelői közösségek létrehozása.
Hollósi Dávid, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának ügyvezető igazgatója a főtámogató hitelintézet képviseletében elmondta, hogy az MBH Bank Agrárcentruma kiemelt figyelmet fordít a borászatok támogatására. A banknak mintegy 50 százalékos részesedése van az ágazatban, minden második pohár bort a hitelintézet finanszíroz, és az elmúlt években több mint 100 millió forintot fordítottak hasonló rendezvények, szakmai konferenciák támogatására, ezzel is elősegítve a magyar borászat ügyét.
„Fontos fókusz az ágazat szempontjából, hogy nem több borra van szükség, hanem jobbra, ezért érdemes lehet újragondolni az üzleti modellt. A szőlészet-borászat hitelfelvevő képessége meghaladja az agráriumét, ami azt mutatja, hogy van beruházási és fejlesztési kedv az ágazatban” – tette hozzá.
A 2024-es Országos Borverseny fővédnöke Dr. Nagy István agrárminiszter, védnökei pedig Dr. Nyitrai Zsolt miniszterelnöki főtanácsadó és Rókusfalvy Pál nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos. A rendezvény főtámogatója az idei évben az MBH Bank.
[1] Az adatfelvétel 2025. március 27. és április 2. között zajlott, 500 fős mintán, a Pulzus mobilalkalmazásán keresztül. A minta statisztikai súlyozással lett kiegyenlítve életkor, nem, iskolai végzettség és településtípus szerint.