Kína autóipari forradalma: villamosítás és zöld innováció

Az éghajlati problémák világszerte felgyorsították a környezetbarát energia alkalmazásával kapcsolatos kutatásokat. Az elmúlt évek környezetromlása a gyors gazdasági növekedés mellékterméke, mára pedig a környezetszennyezés és annak hatásai az egyik legégetőbb globális problémává váltak, amely Kínát is komoly kihívások elé állítja. Kína a világ egyik legnagyobb járműpiaca, azonban az egyik fő légszennyezési forrást éppen az autók jelentik. A motorok kipufogógáz-kibocsátása 2010 óta kiemelt problémát okoz a kínai nagyvárosokban, így az autóipar technológiai fejlesztése sürgető kérdéssé vált.

Kína autóipari forradalma: villamosítás és zöld innováció

Kína ötéves terveket dolgoz ki, amelyek a központi kormányzat által 1953 óta meghatározott társadalmi és gazdasági fejlesztési irányokat jelölik ki. Ezek a tervek meghatározó szerepet játszanak az ország gazdasági növekedésében és társadalmi fejlődésében.

Ennek keretében Kína zöld autóiparának beindítása azonban nem ment akadályok nélkül, végül mégis sikeres lett. Az autóipar „zöldítése” iránti törekvések egyrészt lehetőséget adtak arra, hogy Kína újragondolja autóipari stratégiáját, másrészt pedig ösztönözte a technológiai fejlődést is.

Bár Kína alapvetően mindig is az alacsony költségű gyártásra és exportra támaszkodott (hiszen az alapvető technológiák hiánya miatt autóipara sosem volt igazán erős), beindult részéről a törekvés a technológiai fejlődés irányába. Az alapvető technológiák hiánya egyébként egyáltalán nem azt jelenti, hogy Kínának ne jutott volna szerep az autóiparban, hiszen az autók közel 30 százaléka ott készül. Ennek ellenére a hagyományos meghajtású gépjárművek gyártása terén nem értek el kiemelkedő sikereket. A növekedés és a környezetvédelmi politikának való megfelelés érdekében tehát Kínának frissítenie kellett a gyártási folyamatait, technológiáit. Ez bár növelte a gyártási költségeket, ösztönözte az autóipari szereplőket a környezetvédelmi előírások és technológiai innovációk végrehajtására.

Egyes eredmények azonban azt mutatták, hogy bár a környezetvédelmi előírások jó célt szolgáltak, mégis negatívan befolyásolták a kínai autóipar termelékenységét. 2004 és 2018 között a szigorú előírások miatt a termelési költségek meredeken emelkedtek, ami akadályokat gördített a technológiai fejlődés elé is. A kínai kormány ezért igyekezett hatékonyabban végrehajtani a környezetvédelmi intézkedéseket, miközben támogatta az autóipart abban, hogy a fejlettebb technológiákkal alkalmazkodni tudjon az új környezeti előírásokhoz.

Az iparág fellendülését azonban nem csupán környezetvédelmi megfontolások és a technológiai fejlődés gyors üteme segítette. Kína jelentős erőfeszítéseket tett az autóvásárlási és gyártási támogatások bevezetésével is, amelyek nélkül az iparág nehezen maradhatott volna versenyképes. A kormányzati támogatások és beavatkozások így a kínai NEV-autóipar fenntartásának egyik kulcsfontosságú eszközévé váltak.

A NEV járművek (amely az alternatív meghajtású járművek összefoglaló neve) értékesítésének ösztönzése érdekében Kína számos intézkedést hozott, például adómentességet, különféle autóvásárlási támogatásokat, illetve új, energiatakarékos autók vásárlására vonatkozó előírásokat az energiamegtakarítás és a légszennyezés csökkentése érdekében.

A „12. ötéves terv” a stratégiai szempontból feltörekvő iparágak fejlesztésére beépítette a NEV-szektort ezen iparágak kategóriájába. Ennek hatására egyre több versenyképes NEV-gyártó jelent meg Kínában, így például az XPeng vagy a NIO. Ebben az időszakban az új energiameghajtású járművek értékesítése is a kínai NEV-ipar gyors növekedését mutatta. Mindemellett a NEV-gyártók pénzügyi támogatást is kaptak a kormánytól kutatás-fejlesztési célból és a gyártási költségeik csökkentése érdekében is.

2009-ben a kínai kormány elindította a „tíz város és ezer jármű” nevű kísérleti támogatási programot az elektromos járművek hálózatának megalapozására. A cél az volt, hogy az elektromos és hibrid járművek nagyobb szerepet kapjanak a tömegközlekedésben. 2013-tól a támogatásokat az elektromos járművek hatótávolsága alapján, lépcsőzetes rendszerben biztosították az egyéni fogyasztók számára. Bár a kormány 2022-ben leállította ezeket a támogatásokat, Kína addigra már jó úton haladt az elektromos járművek dominanciája felé.

Kína 2015-ben indította el a „Made in China 2025” programot, amelynek célja, hogy az ország a fejlett gyártás egyik meghatározó szereplőjévé váljon. Az ebben kiemelt tíz csúcstechnológiai iparág egyike a zöld autóipar. A program első szakasza egy ipari korszerűsítési stratégia volt, amely Kína gazdaságát a magasabb hozzáadott értékű gyártási ágazatok, például a robotika, repülőgépgyártás és az energiatakarékos járművek gyártása felé irányította, ezzel is segítve a célt, hogy az ország 2025-ig csökkentse a környezetromboló hatások mértékét.

A NEV járművek gyártásának iránya új lehetőséget biztosított a kínai autóipari vállalkozások számára, hogy egyrészt bővítsék a már meglévő technológiáik exportját, másrészt a zöld járműipar berobbanása új utat nyitott a kínai kis- és közepes méretű autógyártóknak is. Ezek a vállalatok innovatív technológiával már rendelkeztek, de nem rendelkeztek elegendő pénzügyi forrással ahhoz, hogy felvegyék a versenyt a kínai autóipari nagyvállalatokkal vagy épp a globális autóipari óriásokkal.

Ezen túlmenően 2020 októberében elfogadták az „Új Energetikai Járműipari Fejlesztési Tervet (2021–2035)”, amely az új energiameghajtású járművek technológiai innovációs képességeinek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. A terv a tisztán elektromos, a hálózatról tölthető hibrid járművek, illetve üzemanyagcellás járművek alkalmazását javasolja a járműtechnológiai innovációs lánc kialakításához, valamint egy alkatrész-technológiai ellátórendszer kiépítését is szorgalmazza. Ez magában foglalja az akkumulátorokat, a hajtómotorokat és az intelligens hálózati technológiát. A dokumentum szerint továbbá a kínai új energiajármű-vállalatok innovációs hatékonyságuk tudományos elemzéssel optimalizálhatják az erőforrásaik elosztását és javíthatják innovációs képességeiket, ösztönözve ezzel a fenntartható fejlődést.

A környezetvédelem, a gazdasági növekedési célok és a technológiai fejlődés iránti törekvések elősegítették a városi közlekedés villamosítását Kínában. A kínai kormány hosszú évek óta szorgalmazza a tiszta járművekre vonatkozó nemzeti stratégia megvalósítását, amely eltér a nyugati modelltől, elsősorban a városi szennyezés kezelése tekintetében. Számos nemzeti és helyi politika ösztönözte az új akkumulátor-technológián alapuló NEV járművek és más technológiák fejlesztését, amelyek javíthatják az akkumulátor teljesítményét és élettartamát. A NEV-ek így kulcsszereplővé váltak Kína környezetvédelmi politikájában és az éghajlatváltozással kapcsolatos nemzetközi kötelezettségek teljesítésében is.

 A NEV-ek gyártásának előtérbe helyezése tehát nemcsak a városi légszennyezés csökkentését szolgálta, hanem segítette a kínai autógyártókat is környezeti hatásaik csökkentésében. Mindez pedig elősegítette, hogy a kínai NEV-gyártók globálisan is versenyképessé váljanak a belső égésű motorral rendelkező járművekre szakosodott, hagyományos gyártókkal szemben.

 Vannak azonban más körülmények is, melyek segítették Kínát az elektromos autók térnyerésében. John Helveston, a George Washington Egyetem adjunktusa szerint Kína sokkal nagyobb arányban fogadta el az elektromos járműveket, mint a Nyugat, ami részben a helyi autókultúrának köszönhető. Állítása szerint a kínai vásárlók sokkal szívesebben veszik az elektromos járműveket, mint például az amerikaikak, és más elvárásokat is támasztanak a járművekkel szemben. Kína nagysebességű és rendkívül kiterjedt vasúti hálózata ráadásul kiváló alternatívát jelent a hosszú távú utazásokra, emellett a világ egyik legnagyobb NEV töltőhálózatával is Kína rendelkezik.

A kínai kormány 2014 óta fokozatosan csökkentette a fogyasztói támogatásokat, majd 2022 végén meg is szüntette az autóvásárlási ösztönzőket, ezek a támogatások azonban nem tűntek el teljesen. A megmaradt intézkedések most már inkább az iparág növekedését és a töltőinfrastruktúra fejlesztését célozzák. A Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának jelentése szerint egyébként a kínai kormány 2009 és 2023 között összesen 231 milliárd dollárt fordított ezekre a támogatásokra, ez a megközelítés pedig rendkívül hatékonynak bizonyult a fogyasztás élénkítésében.

Szerző: Kacsné dr. Kovács Anikó*

­* A szerző a Magyar Nemzeti Bank Pénz- és tőkepiaci engedélyezési főosztályának munkatársa

Az elektrosokk ellen tüntettek az ország pszichiátriai központja előtt

Az ország pszichiátriai központja előtt tüntettek civilek május 16-án, hogy a pszichiátriai elektrosokk betiltását követeljék. A szervezők szerint ez az ellentmondásos kezelés még mindig használatban van Magyarországon, bár ismert, hogy maradandó károsodást okozhat.
2025. 05. 18. 08:00
Megosztás:

Brexit: A fiatalok kölcsönös mozgási szabadságáról szóló megállapodás lehetőségére tett utalást a brit kormányfő

A brit és az európai uniós fiatalok kölcsönös mozgási szabadságáról szóló megállapodás lehetőségére tett utalást szombaton megjelent nyilatkozatában a brit miniszterelnök.
2025. 05. 18. 07:00
Megosztás:

Trump hétfőn tárgyal Vlagyimir Putyinnal

Donald Trump amerikai elnök szombaton a Truth Social nevű közösségi oldalán bejelentette, hogy hétfőn telefonon tárgyal Vlagyimir Putyin orosz elnökkel az ukrajnai háború leállításáról.
2025. 05. 18. 05:00
Megosztás:

Indul az egyéni gazdaságok összeírása

Országszerte 340 településen több mint 16 ezer nem kiemelt és mintegy 5 ezer kiemelt jelentőségű egyéni gazdaság összeírását végzi el 2025. május 15-e és június 15-e között a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2025. 05. 18. 04:00
Megosztás:

Befejeződött az új biomasszakazán-gyártó bázis építése a Polytechnik Hungária Kft.-nél

Az elnyert, 788,51 millió Ft összegű, feltételesen visszatérítendő európai uniós támogatásból megvalósult beruházás célja, hogy a vállalat korszerű gyártói bázissal tudja kiszolgálni a biomasszatüzelő-berendezésekkel kapcsolatos, világszerte egyre növekvő igényeket.
2025. 05. 18. 03:00
Megosztás:

Covid előtti szintre csökkent a boltbezárások üteme

Érdemi lassulás történt a tavalyi év második felében a kiskereskedelmi boltok megszűnésében: az első félévhez képest harmadannyi üzlet zárt be. Az iparcikk jellegű vegyes üzletek száma stabilizálódni látszik, a zöldség-kereskedések azonban továbbra is veszélyben lehetnek. A kiskereskedelemben a 2023-as inflációs sokk, illetve a megugró energiaárak miatt indult egy intenzívebb bezárási hullám, ám ez a tendencia mára a covid előtti szintre mérséklődött.
2025. 05. 18. 02:00
Megosztás:

Feltárulnak Magyarország természeti értékei a Nemzeti Parkok Hetén

Magyarország természeti kincsei újra várják a felfedezőket, országszerte elindul a Magyar Nemzeti Parkok Hete, a legnagyobb ökoturisztikai rendezvénysorozat belföldön - közölte az MTI-vel szombaton az Agrárminisztérium (AM).
2025. 05. 18. 01:00
Megosztás:

Fontos a Balaton régió mobilitási feltételeinek javítása

A Balaton régió mobilitási feltételeinek javítása nagy mértékben megkönnyíti a térségben élők életét, és turisztikai szempontból is óriási jelentőségű - mondta a közigazgatási és területfejlesztési miniszter A Balaton Mobilitása című konferencián szombaton Balatonfüreden.
2025. 05. 17. 23:00
Megosztás:

Kriptovaluta csata: újraírják a Ripple (XRP) kontra SEC megállapodást

Újabb fordulatot vett az egyik leghosszabb ideje húzódó kriptovaluta-jogi csata: bár a Ripple és az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet (SEC) már aláírta a peren kívüli megállapodást, egy eljárásjogi hiba megakasztotta a végleges lezárást.
2025. 05. 17. 22:00
Megosztás:

Megjelent a fiatal gazdákat támogató felhívás

A magyar mezőgazdaságban a generációváltás segítése kiemelt ügy, ugyanis a fiatalok nélkül ez a szektor sem maradhat versenyképes. Ennek egyik kiemelt eleme a 79 milliárd forintos keretösszeggel megjelent, vissza nem térítendő támogatást kínáló felhívás, amelyre a kérelmeket 2025. július 16-tól lehet benyújtani – jelentette be Viski József, az Agrárminisztérium (AM) agrár- és vidékfejlesztési támogatásokért felelős államtitkára a szaktárca szombati közleménye szerint.
2025. 05. 17. 21:00
Megosztás:

Az Ethereum árfolyama kapcsán a piac beárazza az értéket!

Miközben az Ethereum a közelmúltban végrehajtotta az elmúlt év legnagyobb technológiai frissítését, a platform körül nem csitulnak a kritikák. Az ETH árfolyama gyengélkedett (aztán az elmúlt héten hatalmas rallyt indított), fejlesztők egy része más láncokra vándorolt, és az Ethereum Foundation jövőképe is viták tárgya. Ennek ellenére a torontói Consensus konferencián az Ethereum vezetői magabiztosan álltak ki: szerintük a fundamentumok erősek, az innováció él, és csak idő kérdése, hogy a piac is újra felismerje ezt az értéket.
2025. 05. 17. 20:00
Megosztás:

Hamarosan kihirdethetjük a mentességet a ragadós száj- és körömfájás ügyében

A ragadós száj- és körömfájás vírus utolsó kitörése óta nem észleltek új eseteket, a lappangási idő leghosszabb részén is "túl vagyunk". Amennyiben így marad a helyzet május 31-ig, akkor kihirdethetik a mentességet, és az Európai Unió egy hónappal később eltörölhet minden korlátozó intézkedést Magyarországgal szemben - jelentette be Nagy István agrárminiszter az M1 aktuális csatorna Ma reggel című műsorának szombati adásában.
2025. 05. 17. 18:00
Megosztás:

Trump kriptós projektje támadás alatt – politikai vihar közepén a World Liberty Financial

Egyre nagyobb politikai hullámokat vet Donald Trump kriptoalapú pénzügyi projektje, a World Liberty Financial (WLFI). A demokrata szenátorok aggodalmait nem csillapította a cég legutóbbi válasza a Szenátus vizsgálóbizottságának kérdéseire. Sőt, újabb gyanú árnyékolja be a projektet: külföldi kapcsolatok, lobbitevékenység és összefonódások a Trump családdal – mindez egy olyan időszakban, amikor az USA kriptoszabályozási keretei még kialakulóban vannak.
2025. 05. 17. 17:00
Megosztás:

A NAV 2025-től már 116 joghatósággal cserél bankszámla-információt

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az idei évtől már 116 joghatósággal cserél bankszámla-információt - közölte a hivatal szombaton az MTI-vel.
2025. 05. 17. 16:00
Megosztás:

Leminősítette az Egyesült Államokat a Moody's

Megvonta az Egyesült Államoktól a lehetséges legjobb, "Aaa" államadós-osztályzatot a Moody's Ratings. A nemzetközi hitelminősítő mindenekelőtt azzal indokolta a lépést, hogy több mint egy évtizede folyamatosan növekszik az amerikai államadósságráta és a kamatteher, és ma már mindkét mutató jelentősen meghaladja a hasonló besorolású szuverén adósokra jellemző szinteket.
2025. 05. 17. 15:00
Megosztás:

Elkészült az egymilliomodik Audi Q3 modell az Audi Hungaria győri gyárában

Legördült a gyártósorról az egymilliomodik Audi Q3 modell az Audi Hungaria Zrt. győri gyárában. Az ünnepség részeként az Audi Hungaria és a magyar kormány megújította a 2013-ban kötött stratégiai együttműködési megállapodását.
2025. 05. 17. 13:00
Megosztás:

Időszerűen és megalapozottan végzi munkáját a Gyulai Törvényszék

A Gyulai Törvényszék 2024-es mutatói az időszerűség és a megalapozottság szempontjából is kiemelkedőek; a két éven túl zajló peres ügyek számát tekintve pedig "aranyérmesek" - mondta az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnökhelyettese a Gyulai Törvényszék összbírói értekezlete előtt tartott sajtótájékoztatón pénteken.
2025. 05. 17. 12:00
Megosztás:

Rekordszintre nőtt az euróövezet külkereskedelmi többlete márciusban

Rekordmagas külkereskedelmi többletet ért el márciusban az euróövezet az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat pénteken közzétett első becslése alapján.
2025. 05. 17. 11:00
Megosztás:

Egészségpénztári hozamok 2024

Milyen hozamokat értek el az egészségpénztárak? Prémium Egészségpénztár hozama 2024-ben. Patika Egészségpénztár hozama 2024-ben. Generali Egészségpénztár hozama 2024 és a Vasutas Egészségpénztár 2024-es hozamai. Tekintsük át a hazai egészségpénztári hozamokat a szakértő segítségével!
2025. 05. 17. 10:00
Megosztás:

Ötödik hónapja romlik az amerikai fogyasztói hangulat

Májusban már az ötödik egymást követő hónapban csökkent a Michigani Egyetem (University of Michigan) amerikai fogyasztói hangulatindexe.
2025. 05. 17. 09:00
Megosztás: