Fontos a Balaton régió mobilitási feltételeinek javítása

A Balaton régió mobilitási feltételeinek javítása nagy mértékben megkönnyíti a térségben élők életét, és turisztikai szempontból is óriási jelentőségű - mondta a közigazgatási és területfejlesztési miniszter A Balaton Mobilitása című konferencián szombaton Balatonfüreden.

Fontos a Balaton régió mobilitási feltételeinek javítása

Navracsics Tibor az üdülőrégió fenntartható térségi mobilitási tervének bemutatásáról szóló konferencián kifejtette, hogy miközben mindenki egységként gondol a Balaton térségére, ez koránt sincs így. Komoly nehézséget jelent eljutni az északi partról a déli partra - említette példaként.

A miniszter felidézte, hogy milyen látványos fejlesztések történtek az elmúlt években, amelyek segítették az eljutást az üdülőrégióba. Azt azonban eddig nemigen vizsgálták, hogy milyen térségi közlekedési problémákkal küzd a Balaton - mutatott rá. Ezt a hiányt pótolta most a Balaton Fejlesztési Tanács - tette hozzá.

Azt, hogy a Balaton mennyire nem egységes térség, a miniszter el- és bevándorlási folyamatokat, valamint gazdasági erőt mutató országos és régiós térképekkel szemléltette. Ezeken jól kirajzolódott, melyek az üdülőrégió kedvezőtlenebb helyzetű részei. Példaként említette, hogy míg a keleti medence egyértelműen gravitál a nagyvárosok, főként Budapest felé, a nyugati medencének nincs hasonló dinamizáló erőt jelentő "gazdája". A keleti medencében az országos átlagnál erősebb, míg a nyugati medencében annál gyengébb gazdasági erejű járások, települések találhatók - mutatott rá. "Ez a mobilitás fejlesztésének parancsát jelenti számunkra" - fogalmazott. Hozzátette, a különbségek csökkentésére jobban oda kell figyelni, hogy a Balatont valóban egységes térségként, közösségként lehessen kezelni. Megjegyezte azt is, térségi fejlesztéspolitikai alaptétel, hogy a közlekedési infrastruktúra fejlesztése dinamizál.

Rámutatott az üdülőrégió azon problémájára is, hogy miközben a déli parton viszonylag jó a közlekedés, az északi partról ez nem mondható el, főként a vasútról. Tapolcáról ma annyi idő alatt lehet eljutni a fővárosba, mint száz évvel ezelőtt - hozta fel példaként.

Kitért a balatoni identitás kérdésére is. "Nem vagyok arról meggyőződve, hogy ez komoly lábakon nyugszik" - fogalmazott a miniszter. Mint mondta, az első nagyobb kísérlet ennek megteremtésére a Veszprém-Balaton Európa Kulturális Fővárosa program volt, amelyen 116 balatoni település vett részt. Ami 2020-21 körül elindult, az most a Veszprém-Balaton Európa Sportrégiója 2026 programmal folytatódhat. Ahhoz, hogy ez az identitás valóban kézzelfogható legyen, alá kell támasztani jó térségi infrastruktúrával - hangsúlyozta.

Navracsics Tibor a balatoni közlekedésfejlesztésben nagy előrelépésként értékelte, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium éves fejlesztési keretében megjelent feladatként az északi part vasúti villamosításának és a balatoni körvasútnak a tervezése. Megjegyezte, hogy a tó körbevonatozhatóságának megteremtése önálló turisztikai attrakcióként is megállja a helyét, ugyanakkor megnyitja a térség településeit egymás felé, ami a munkavállalás szempontjából is fontos.

Bóka István, a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) elnöke azt hangsúlyozta, hogy a térségi mobilitási terv két okból is stratégiai fontosságú dokumentum a Balaton számára. Megmutatja a szükséges közlekedésfejlesztés irányát, ugyanakkor azt is, hogy ezekhez milyen kormányzati intézkedések kellenek.

Czunyiné Bertalan Judit, a BFT társelnöke arról számolt be, hogy a tanács két évtizede foglalkozik a térség közlekedését érintő stratégiai kérdésekkel, és 2023 nyarától jutott forráshoz a Balaton mobilitási tervének elkészítéséhez. Hangsúlyozta, a cél, hogy az agglomeráció olyan mobilitási tervvel rendelkezzen, amely lehetővé teszi a magyar és az uniós források elnyerését, hogy az odalátogatók és az ott élők közlekedése is gyorsabbá, komfortosabbá váljon.

A konferencián levetítették Themis Christophidou, az Európai Bizottság Regionális és Várospolitikai főigazgatójának videóüzenetét, amelyben elmondta, az EU kohéziós politikája különböző megoldásokat kínál a különböző térségek számára, alkalmazkodva a helyi sajátosságokhoz. "Az EU kohéziós politikája azért van, hogy segítsen" - hangsúlyozta. Azt mondta, nem akadálya az uniós támogatás elnyerésének, hogy a Balaton térsége három megyéhez és három régióhoz tartozik. Felidézte, hogy a 2014-2020 közötti programozási időszakban az unió és Magyarország több mint 105 millió euró támogatást nyújtott a Balaton körüli vasúti projektek megvalósításához, és több mint 200 millió euróval támogatta a közlekedési, éghajlati és környezetvédelmi projekteket a Balaton tágabb térségében.

Stagnál a fenntarthatósági teljesítmény a hazai vállalatok körében

A 300 millió forintnál nagyobb árbevételű hazai vállalatok körében végzett reprezentatív felmérés legfrissebb adatai alapján a hazai vállalati fenntarthatóság 2025 első félévében továbbra is stagnál. A K&H fenntarthatósági indexe – amely öt alindex (attitűd, aktivitás, stratégia, mérés és auditálás, társadalom) átlaga – változatlanul 39 ponton áll, vagyis immár negyedik éve nem tud kitörni a szűk, 38-40 pontos sávból. A felszín alatt azonban erőteljes eltolódások figyelhetők meg.
2025. 06. 25. 04:00
Megosztás:

A Freedom Holding Corp. árbevétele 23%-kal, több mint 2 milliárd dollárra nőtt a 2025-ös pénzügyi évben

A NASDAQ-on jegyzett Freedom Holding Corp. (FRHC), a Freedom24kiskereskedelmi brókercég anyavállalatának bevétele a 2025. március 31-ével végződő pénzügyi évben 23%-os éves bevétel-növekedéssel elérte a 2,05 milliárd dollárt. A nettó nyereség 84,5 millió dollár, míg az egy részvényre jutó nyereség 59,4 millió részvény alapján 1,43 dollár volt.
2025. 06. 25. 03:30
Megosztás:

NAV-szigorítás, de csak szeptembertől – több időt kaptak a cégek a felkészülésre

A NAV módosította az online számlarendszer szigorításának határidejét: az eredetileg július 1-jére tervezett változások szeptember 15-től lépnek életbe – közölte a Niveus. A hatóság a vállalkozások technikai felkészültségének hiányosságai miatt döntött a halasztás mellett. A Niveus szerint ez a haladék lehetőséget teremt arra, hogy a cégek átvizsgálják és fejlesszék adatszolgáltatási folyamataikat, elkerülve ezzel a hibákból fakadó adózási kockázatokat.
2025. 06. 25. 03:00
Megosztás:

Mennyi végkielégítés jár most Magyarországon jogilag?

Mikor és mennyi végkielégítés jár egy dolgozónak 2025-ben? Mennyi végkielégítést kell fizetnie a munkáltatónak a dolgozó elbocsátásakor? Mitől függ a végkielégítés mértéke a törvény szerint? Hogyan történik a végkielégítés adózása 2025-ben?
2025. 06. 25. 02:30
Megosztás:

Mennyi villamos áramot fogyaszt egy háztartás egy hónapban és az a kWh energia mennyibe kerül?

Hány kwh áramot fogyaszt el egy háztartás 2025-ben és az hány forintba kerül? Hogyan változik az áramszámla ha a háztartás 1 fős, 2 fős, 3 fős vagy több főből áll? Hány kWh nappali áramot fogyaszt el egy család és az mennyibe kerül?
2025. 06. 25. 02:00
Megosztás:

Megújul a világörökség részét képező Aggteleki-karszt

Magyarország különleges barlangjainak bemutatása, népszerűsítése és megóvása is fontos feladata a nemzeti park igazgatóságoknak, hiszen az élettelen természeti értékek megújulásra, regenerálódásra önmaguktól képtelenek. Ezért is kiemelkedő jelentőséggel bír a mostani beruházás, amelynek keretében Magyarország egyetlen természeti világöröksége, az Aggteleki-karszt 680 millió forint értékű támogatást kapott - jelentette be Balczó Bertalan, az Agrárminisztérium (AM) természetvédelemért felelős helyettes államtitkára a projektnyitó rendezvényen, Aggteleken a szaktárca keddi közleménye szerint.
2025. 06. 25. 01:30
Megosztás:

Áram-számla: jól járnak akik Kádár-kockában laknak!

Mennyi áramot fogyasztunk – és mi számít „normálisnak”? Egy tipikus 3–4 fős magyar család havonta 250–350 kWh‑t fogyaszt, míg egy egyedülálló vagy idősebb személy háztartása 100–200 kWh körül alakul.
2025. 06. 25. 01:00
Megosztás:

Meghosszabbította az együttműködését az ELTE és a magyarországi Bosch csoport

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) és a magyarországi Bosch megállapodott az együttműködésük további 5 évre szóló folytatásáról, amely új távlatokat nyit a magyarországi MI fejlesztések területén - közölte a két szervezet közös közleményben kedden az MTI-vel.
2025. 06. 25. 00:30
Megosztás:

A Solaxy 60%-ot emelkedett a tőzsdére kerülést követően

A Solaxy nemrég zárta le minden idők egyik legsikeresebb kripto előértékesítését, amelynek során a projekt több, mint 58 millió dollárt gyűjtött össze. A SOLX kereskedése június 23-án vált elérhetővé ez első decentralizált tőzsdén, és a tőzsdei bevezetésekre jellemző kezdeti esés után a token 60%-ot emelkedett.
2025. 06. 25. 00:01
Megosztás:

A Magyar Nemzeti Bank mai döntésének háttere

A Monetáris Tanács a mai kamatdöntő ülésén sem változtatott az irányadó kamatokon. A jegybanki alapkamat továbbra is 6,50 százalékon áll. A kamatfolyosó két széle szintén változatlan maradt – 5,50, illetve 7,50 százalékon. A döntés nem okozott semmilyen meglepetést, megfelelt a széles körű elemzői konszenzusnak.
2025. 06. 24. 23:30
Megosztás:

Legjobb kriptó befektetések most – alulértékelt tokenek a piaci visszaesés közepette

A kriptopiac eddig néhány árfolyamváltozást tapasztalt. A Bitcoin több mint 5%-ot, míg az Ethereum több mint 13%-ot esett.
2025. 06. 24. 23:00
Megosztás:

Most sem változott a hazai kamatszint

Nem okozott meglepetést az MNB. A várakozásoknak megfelelően, mai ülésen is változatlanul hagyta a kondíciókat a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa, az alapkamat 6,50 százalékon, az overnight jegybanki betét 5,50 százalékon, az overnight fedezett hitel kamata 7,50 százalékon maradt.
2025. 06. 24. 22:30
Megosztás:

A szlovén Petrol lemondta töltőállomásainak tiltakozó leállítását

A Petrol szlovén olajipari vállalat kedden lemondta korábban bejelentett tiltakozó akcióját, amelyben az autópálya-hálózaton kívüli töltőállomásai egy órára leálltak volna, mivel a Szlovén Szuverén Holding (SSH) arra figyelmeztette, hogy ez gazdasági kárt okozhat a vállalatnak és a részvényeseknek.
2025. 06. 24. 22:00
Megosztás:

Berobban a kánikula, de van, ahol a nyaralóárak még a földön járnak

A legolcsóbb nyaralók a Tisza mellett találhatók. Több település átlagára is 11–18 millió forint között mozog. A legdrágább helyek a Balaton környékén vannak. Tihanyban és Paloznakon akár 180–270 millió forintos átlagárak is előfordulnak. Az átlagos négyzetméterárakban akár tizenkétszeres, az átlagos vételárban viszont huszonötszörös eltérés is lehet a legolcsóbb és legdrágább vízparti települések eladó lakóingatlanai között.
2025. 06. 24. 21:30
Megosztás:

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról, és mindenben együttműködik a hatóságokkal - közölte a Wizz Air Magyarország az MTI-vel kedden, reagálva Budapest Főváros Kormányhivatalának eljárására.
2025. 06. 24. 21:00
Megosztás:

Irán-Izrael közti háború – sok hűhó semmiért?

Az Irán és Izrael közti háború, amely közel két hete, június 12-én tört ki, 180 fokos fordulatot vett.
2025. 06. 24. 20:30
Megosztás:

A Fed elnöke megvárná a végleges vámokat, mielőtt kamatot vág

Jerome Powell ma a kongresszus előtt tart beszámolót a Fed munkájával kapcsolatban. A beszédet már korábban közzétették, amiből kiderül, hogy a jegybankelnök az infláció kordában tartása iránti elkötelezettségét fogja hangsúlyozni.
2025. 06. 24. 19:30
Megosztás:

Az AI boom után Trump adott további lendületet a nukleáris iparnak

A nukleáris részvények az elmúlt hetekben jelentős lendületet kaptak Donald Trump május végi elnöki rendeleteitől, illetve az uránérc árának emelkedésétől. Az elnök négy új határozatot tett közzé, melyek célja, hogy a nukleáris energia használata, különösen a kis moduláris reaktorok (SMR) elterjedése felgyorsuljon az Egyesült Államokban.
2025. 06. 24. 19:00
Megosztás:

Az AutoWallis lesz partnerével közösen a Nissan importőre Románia mellett Moldovában is

Románia mellett Moldovában is megszerezte a Nissan forgalmazási jogát az AutoWallis portugál partnerével, a Salvador Caetano Csoporttal közösen. A lépéssel tovább erősíti régiós jelenlétét az AutoWallis Csoport, miután 17 országra bővül portfoliója.
2025. 06. 24. 18:30
Megosztás:

Közlekedés és ingatlanárak: mennyit ér a jó közlekedés Budapesten és agglomerációjában?

Miközben azt hihetnénk, hogy egy adott terület ingatlanpiaci árait nagyban meghatározza, hogy mennyire könnyű annak megközelíthetősége autóval és tömegközlekedéssel, ez Budapest és agglomerációja esetében nem feltétlenül érezhető, vagy legalábbis nehezen kifejezhető számokban.
2025. 06. 24. 18:00
Megosztás: