Az Alkotmánybíróság részben megsemmisítette a Klímatörvényt – szakértői gyorselemzések a klímadöntésről

Dr. Sulyok Katalin környezetjogász, az ELTE és a Durham University habilitált docense kiemelte, hogy az Alkotmánybíróság döntésében megfogalmazott elveknek valójában csak egy teljesen új logikájú, átfogóbb klímatörvény tudna eleget tenni, amely a természeti erőforrások túlhasználata helyett azok megőrzésének logikájára épít. Huszár András jogász, a Green Policy Center társalapító-igazgatója szerint az Alkotmánybíróság döntése önmagában nem jelenti a klímaügy győzelmét, ugyanakkor jó esélyt ad egy alapos, a szakmai és civil szervezeteket is bevonó, komoly jogszabályalkotási folyamat lebonyolítására 2026. június végéig.

Az Alkotmánybíróság részben megsemmisítette a Klímatörvényt – szakértői gyorselemzések a klímadöntésről

A határozat röviden

Az Alkotmánybíróság 2025. június 4-én közzétett határozatában megállapította, hogy a klímavédelemről szóló 2020. évi XLIV. törvény (Klímatv.) 3. § (1) bekezdése alaptörvény-ellenes, és azt 2026. június 30-i hatállyal megsemmisítette. Továbbá megállapította, hogy az Országgyűlés mulasztásban megnyilvánuló alaptörvény-ellenességet idézett elő azzal, hogy nem szabályozta átfogóan és kifejezetten a Kárpát-medence és Magyarország sajátosságainak megfelelően a klímaváltozást előidéző üvegházhatás kibocsátású gázok csökkentésének hagyományos kibocsátás szabályozásán túli eszközeit (mitigáció), a klímaváltozás következményeihez történő alkalmazás eszközeit (adaptáció), valamint a klímaváltozás következményeivel szembeni ellenállóképesség növelésének eszközeit (reziliencia), ideértve azok jogon túli (a fenntartható fejlődési keretrendszer bevezetéséhez szükséges) elemeit is. Az Alkotmánybíróság felhívta az Országgyűlést, hogy jogalkotói feladatának 2026. június 30. napjáig tegyen eleget.

Háttér

Az Országgyűlés csaknem pontosan öt éve törvényt hozott a klímavédelemről. A törvény preambulumában kimondott célja, hogy jogi kereteket adjon a klímaváltozás hatásainak csökkentéséhez és a hozzájuk való alkalmazkodáshoz „a környezeti örökségünk védelme, a magyar emberek és nemzedékek együttes erőfeszítései eredményének megőrzése, valamint a magyar nemzet Kárpát-medencében való megmaradásának biztosítása érdekében”.

Magyar parlamenti képviselők egy — a képviselők létszámának negyedét elérő — csoportja 2021 szeptemberében utólagos normakontroll indítványt terjesztett be az Alkotmánybírósághoz, melyben indítványozták a törvény megsemmisítését, amiért az álláspontjuk szerint ellentétes az egészséges környezethez való joggal, valamint az Alaptörvény P) cikkével, amely a jövő nemzedékek védelmének kötelezettségét rója az államra.

Érvelésük szerint a törvény szövege nemzetközi összehasonlításban igen rövid, mindössze 5 paragrafusból áll, amely nem határoz meg végrehajtási garanciákat, felelősségi köröket, felelős intézményeket, vonatkozó határidőket, amely biztosíthatná, hogy a törvény által kitűzött nettó klímasemlegességi cél reálisan teljesíthető legyen a kitűzött határidőre. A 2030-ra szóló köztes kibocsátáscsökkentési cél pedig szerintük túlságosan megengedő, ezért az érdemi klímavédelmi (kibocsátáscsökkentési) intézkedések terhét a jövő nemzedékekre hárítja.

Az indítványt, valamint annak 2024. decemberi kiegészítését jegyző képviselők további kifogása volt, hogy a törvény nem felel meg a Párizsi Klímaegyezményben rögzített, a magyar Országgyűlés által 2016-ban ratifikált vállalásoknak, illetve elmarad azoktól a követelményektől, amelyeket az Emberi Jogok Európai Bírósága az Egyezmény hatálya alatt a Részes Felek számára az éghajlatváltozás elleni védelemmel kapcsolatos nemzeti intézkedések tekintetében állapított meg a 2024-ben a Verein KlimaSeniroinnen v Svájc ügyben hozott ítéletében. Az ítéletben rögzített jogi elvárások az Egyezmény többi részes fele, köztük Magyarország számára is, irányadóak az Egyezmény értelmezése körében, és így a nemzeti éghajlatvédelmi intézkedések megfogalmazásában is.

Az Alkotmánybíróság határozata az első magyarországi klímaperben hozott döntés. Hasonló klímaperek egyre nagyobb számban zajlanak világ- és Európa-szerte, amelyben egy nemzeti bíróság az adott ország üvegházhatásúgáz-kibocsátáscsökkentési intézkedéseinek megfelelőségét vizsgálja emberi jogi (alkotmányjogi) szempontból.

„Az alkotmánybírósági határozatból megtudtuk, hogy hány sebből vérzik a mostani Klímatörvény” – Dr. Sulyok Katalin környezetjogász, az ELTE és a Durham University habilitált docensének gyorselemzése:

A döntés kimondja, hogy a Klímatörvény elavulttá vált, hiszen a 2030-ra kitűzött kibocsátáscsökkentési cél olyannyira megengedő volt, hogy évekkel korábban teljesült is. Az Alkotmánybíróság ezt a köztes célt megsemmisítette és alkotmányos mulasztást állapított meg, azaz jogalkotási kötelezettséget írt elő az Országgyűlés számára egy új célszám elfogadására és az eddigi hiányos szabályok kiegészítésére 2026. június 30-i határidővel.

A határozat kimondja, hogy a kibocsátáscsökkentés (mitigáció) mellett az államnak az Alaptörvény P) cikkéből fakadó alkotmányos feladata az adaptáció (klímahatásokhoz való alkalmazkodás), a széndioxid-elnyelő kapacitások védelme, valamint a társadalmi-környezeti rendszer rezilienciájának megőrzése is, azaz a társadalomnak a felmelegedő éghajlathoz való rugalmas alkalmazkodóképességének a biztosítása.

Az Alkotmánybíróság azt is kimondta, hogy az éghajlatvédelmi intézkedéseket kötelező jogszabályban, mindenki számára megismerhető, betartható és számonkérhető formában kell elfogadni. Követelményként állítja, hogy a kibocsátáscsökkentési célokat a klímatudomány folyamatosan fejlődő eredményeire tekintettel kell megfogalmazni, és azokat rendszeresen felül kell vizsgálni. A klímavédelmi szabályoknak továbbá az elővigyázatosság, a megelőzés, a jövő nemzedékek iránt viselt felelősség (public trust) doktrínáját, és a szennyező fizet elvét is érvényesíteniük kell.

A Klímatörvény azonban a 2030-ra vonatkozó, túl enyhe kibocsátáscsökkentési célon túl is számos hiányosságban szenved. A fenti követelményeknek illetve alapelveknek csak egy sokkal részletesebb, pontos feladatokat és felelősségi köröket tartalmazó, azokhoz megfelelő eljárásokat és forrásokat meghatározó Klímatörvény tehetne eleget. Továbbá az adaptáció és a társadalmi-környezeti rendszer rezilienciájának a megőrzése elképzelhetetlen a természeti tőke (például a víz, talaj, erdők, biológiai sokféleség) védelme nélkül. Ez is jelzi, hogy a fent deklarált elveknek valójában csak egy teljesen új logikájú, átfogóbb klímatörvény tudna eleget tenni, amely a természeti erőforrások túlhasználata helyett azok megőrzésének logikájára épít.

A határozatból az is kiolvasható, hogy az a klímajogszabály, amely nem veszi figyelembe a tudomány legújabb eredményeit a klímaváltozás hatásaival és mozgatórugóival kapcsolatban illetve a klímaváltozás elleni küzdelem legújabb jogi fejleményeit, az nemcsak szakmailag kifogásolható, hanem alaptörvény-ellenes is. 

Az alkotmánybírósági határozatból megtudtuk, hogy hány sebből vérzik a mostani Klímatörvény, kaptunk számos jogi támpontot arra nézve, hogy milyen elveknek kell megfelelnie egy jobb klímatörvénynek, a nagy kérdés most az, hogy milyen konkrét feladatokat, felelősségi köröket és eljárásokat látunk majd az új alkotmányos mulasztás orvoslásakor. Az Országgyűlés jogalkotási aktusát azonban nem lehet kikényszeríteni, és a környezetvédelem körében is volt már példa arra, hogy az Alkotmánybíróság jogalkotási felhívásának az Országgyűlés nem tett eleget.

Ugyanakkor az Alkotmánybíróság az indítványnak részben nem adott helyt, így például a nemzetközi szerződésbe ütközésre vonatkozó érvelésnek, továbbá a normavilágossági aggályoknak sem. Ez utóbbi ellentmondásosságára az egyik párhuzamos indokolás rá is mutat.

„Az Alkotmánybíróság salamoni döntést hozott” – Huszár András jogász, a Green Policy Center társalapító-igazgatójának gyorselemzése:

Az Alkotmánybíróság salamoni döntést hozott azzal, hogy a nyúlfarknyi klímatörvénynek csak egy elemét, a 2030-as üvegházhatású gáz kibocsátási részcélra vonatkozó vonatkozó paragrafusát semmisítette meg. Így a törvény alapjai – köztük a fontos 2050-es klímasemlegességi cél és a vitatható, az atomenergiát is elfogadó klímapolitikai irány – érvényben maradtak, ami nem hozott teljes „győzelmet” sem a kormány, sem a törvényt az Alkotmánybíróság előtt megtámadók számára. 

A most meghozott döntés legfontosabb eleme, hogy az Alkotmánybíróság  szerint az Országgyűlés mulasztásos alkotmánysértést követett el, mert nem szabályozta megfelelően a klímaváltozás mérséklésére, az alkalmazkodásra és az ellenállóképesség növelésére szolgáló eszközöket. Ezzel viszont Alkotmánybíróság megteremtette annak esélyét, hogy a szinte rekordrövidségű magyar klímatörvény kiegészüljön azokkal az alapvetően fontos garanciális elemekkel, amelyek a saját hosszú távú céljának, a klímasemlegességnek az elérését alappal biztosíthatják. Vagyis, akár bekerülhetnek olyan, eddig hiányzó rendelkezések, mint a magyar karbonköltségvetés felállítása, egy, a klímacélokat ellenőrző független tudományos tanácsadó testület létrehozása, az új jogszabályok fenntarthatósági hatásvizsgálata, a nemzeti karbonárazás alkalmazása, a közpénzek zöldítése, vagy éppen társadalmi részvétel és szemléletformálás előírása.

Az Alkotmánybíróság a nemzedékek közötti igazságosság politikailag nehezen vitatható szempontját is behozza a döntésében, amivel erős érveket ad az ambíciózusabb fellépést követelőknek. Fontos ugyanakkor, hogy a törvénynek magának kell kialakítania és leírnia azokat a mechanizmusokat, amelyek garantálják a nemzedékek közötti igazságosság, az elővigyázatosság és megelőzés elveinek megfelelő klímapolitikai tervezés folyamatát. Vagyis nem „ki tudja minek alapján” meghozott kormánydöntéseknek kellene a célokat meghatározni — ezért nem lenne előremutató, ha egyszerűen csak beírnék az új törvénybe a korábbinál ambiciózusabb, az EU-nak már úgyis megígért 2030-as 50%-os kibocsátáscsökkentési célt. Világos, átlátható, és tudományosan megalapozott eljárásnak kell döntenie a célokról.

Aggodalomra ad okot, hogy az Alkotmánybíróság felhívásának teljesítése nem kikényszeríthető jogilag. A testület maga is utal rá, hogy egy másik felhívását — a Natura 2000 földrészletek hasznosítása során a természetvédelmi szempontok érvényesítését szolgáló biztosítékok megteremtéséről van szó — az Országgyűlés 2018(!) óta nem teljesíti. Vagyis a törvény módosítását csak politikai eszközökkel lehet kikényszeríteni, nagyon fontos tehát mostantól napirenden tartani az ügyet, és megpróbálni társadalmi támogatottságot építeni. Mert a döntés legfontosabb következménye az, hogy annak alapján most esély nyílt egy alapos, a szakmai és civil szervezeteket is bevonó, komoly jogszabályalkotási folyamat lebonyolítására, 2026. június végéig. Véleményem szerint a klímaváltozással foglalkozó szakmának ez kell, hogy legyen most a legfontosabb követelése a döntéshozók felé.

Az euróövezeti GDP a korábban becsültnél gyorsabban nőtt

A korábban becsültnél nagyobb mértékben nőtt az euróövezeti GDP az első negyedévben az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat pénteken közzétett harmadik, végleges becslése alapján.
2025. 06. 06. 21:00
Megosztás:

Gyengült kora estére a forint

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben péntek kora estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 06. 06. 20:00
Megosztás:

Magyarországot nem éri felkészületlenül az aszály

Még nem tudni, milyen súlyos lesz és milyen következményekkel jár majd az idei aszály, de a kormányt és a vízügyi szakmát nem éri felkészületlenül a szárazság - jelentette ki az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára pénteken Csépa határában, a Tisza partján kialakított ideiglenes vízkivételi műnél.
2025. 06. 06. 19:30
Megosztás:

Hollandiában október végén tartják az új parlamenti választásokat

Október 29-én tartják a következő parlamenti választásokat Hollandiában - erősítette meg Judith Uitermark, a holland ügyvezető kormány belügyminisztere pénteken.
2025. 06. 06. 18:30
Megosztás:

100 százalékra növelte részesedését az Iniciál Csoportban az AutoWallis

További 40 százalékos üzletrészt vásárolt az AutoWallis Nyrt. az Iniciál Csoportban, így 100 százalékra növelte részesedését a nyugat-magyarországi régióban meghatározó pozícióval rendelkező, nyolc autómárka értékesítésével és szervizelésével foglalkozó vállalatban.
2025. 06. 06. 18:00
Megosztás:

A vártnál erősebben csökkent a német külkereskedelmi többlet

Németország külkereskedelmi többlete a vártnál jelentősebben csökkent áprilisban márciushoz képest, amikor a kivitel esett, a behozatal pedig nőtt - áll a szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis honlapjára pénteken fölkerült jelentésben.
2025. 06. 06. 17:30
Megosztás:

A kormány továbbra is stratégiai ágazatként tekint az élelmiszeriparra

A kormány továbbra is stratégiai ágazatként tekint az élelmiszeriparra, ezért az ágazat - benne a hazai sörgyártás - a következő években is kiemelt támogatási lehetőségekre számíthat - emelte ki Nagy István agrárminiszter pénteken Sopronban a 130 éves Soproni Sörgyár évfordulója alkalmából.
2025. 06. 06. 16:30
Megosztás:

Az Európai Bizottság kezdeményezi a Magyarország ellen folyó Túlzottdeficit-eljárás (EDP) felfüggesztését

A Bizottság értékelése szerint Magyarország – a védelmi kiadások növekedését is figyelembe véve – összességében hatékony intézkedéseket tett a túlzott hiány megszűntetése érdekében, és javasolja a Gazdasági és Pénzügyi Tanácsnak (ECOFIN) az eljárás felfüggesztését.
2025. 06. 06. 16:00
Megosztás:

Csökkent a FAO élelmiszerár-indexe májusban a gabona-, cukor- és növényi olajárak esése közepette

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) pénteki jelentése szerint csökkent az élelmiszer-alapanyagok világpiaci mutatója májusban, mivel a kukorica és a pálmaolaj nemzetközi jegyzésének jelentős zuhanása ellensúlyozta a vaj és a marhahús történelmi drágulását.
2025. 06. 06. 15:30
Megosztás:

Mit hozott a használt autók piacára a munkáshitel?

Egy használt autónál plusz négymillió forint újabb évjáratot, kevesebb kilométert, jóval magasabb felszereltséget és sokkal több extrát jelenthet. Ez a komoly hozzáadott érték lehet akár a munkáshitel hozadéka is, amely néhány hónap alatt látványosan átrendezte a használt autók piacát.
2025. 06. 06. 15:00
Megosztás:

A családok fele felélné a családi adókedvezményekből befolyó plusz pénzt

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) felmérése szerint a családi adókedvezmények növekedése révén befolyó többletpénzt a többség felélné, és mindössze minden negyedik család tenné félre annak egy részét vagy egészét. A BiztosDöntés.hu szakértői szerint, ha a plusz pénzt befektetnék, akkor öt év alatt akár 6,7 - 8,4 millió forintjuk is összegyűlhetne.
2025. 06. 06. 14:30
Megosztás:

Ó Istenem, csak add, hogy egyszer nagyot nyerjek a tőzsdén!

„Ó Istenem, csak még egy olajár emelkedési hullámot adj, nem fogom elpazarolni!” Ez a felirat volt olvasható a 80-as évek közepén a texasi autók szélvédőjén, legalábbis kedvenc nyersanyag befektető gurum, Rick Rule szerint.
2025. 06. 06. 14:00
Megosztás:

Mégis leszerelhetnek már működő ATM-et a bankok

Lazított eredeti elképzelésein a kormány: ugyan szigorú feltételek teljesülése esetén, de leszerelhetnek már beüzemelt, működő bankautomatát a pénzintézetek.
2025. 06. 06. 13:30
Megosztás:

Kedvezően indult a második negyedév a magyar gazdaságban

Ma reggel kiskereskedelmi forgalmi adatokat tett közzé a Központi Statisztikai Hivatal április hónapra vonatkozóan: havi alapon nőtt a forgalom, 2,0 százalékkal. A fogyasztási indikátor naptárhatástól megtisztított mutatója érdemi bővülést jelez: 5,0 százalékkal nőtt éves alapon a negyedik hónapban, ami meghaladta a várakozásunkat és a konszenzust.
2025. 06. 06. 13:00
Megosztás:

Félmilliárdos nyereséget mutatott ki a Végrehajtói Kar, de van egy érdekes körülmény

A Magyar Bírósági Végrehajtói Kar (MBVK) 2024-re 497,6 millió forintos adózott eredményt mutatott ki, ám a beszámolóban egyidejűleg 1,1 milliárd forintos céltartalékot is képzett – egy meg nem nevezett jövőbeli kiadásra, írta meg az Mfor.
2025. 06. 06. 12:30
Megosztás:

Bod Péter Ákos: Teher az államon, és így végső sorban az adófizetőn

Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnöke szerint a kormány politikai okokból tartja fenn az olyan állami beavatkozásokat, mint az árstop, a rezsicsökkentés vagy a kamatplafon, erről az Mforon megjelent elemzésében írt.
2025. 06. 06. 11:30
Megosztás:

Áprilisban dinamikusan nőtt a kiskereskedelmi forgalom – a kormány tovább harcol az áremelések ellen

A kormány a magyar családok és nyugdíjasok védelme érdekében minden esetben fellép az indokolatlan áremelésekkel szemben. Ennek érdekében a kormány árréscsökkentést vezetett be, majd azt kiterjesztette a háztartási- és vegyiárukra, tisztálkodási és szépségápolási cikkekre, ami gyors és érdemi árcsökkenést eredményezett - olvashatjuk az NGM friss közleményében.
2025. 06. 06. 11:00
Megosztás:

Rekordévet zárt a Novák család magánklinikája

A 2024-es évben minden korábbinál jobb eredményt ért el az Aranyklinika Kft., amelynek tulajdonosai Novák Katalin volt köztársasági elnök szülei és testvére – derül ki a cég beszámolójából, amelyet az Mfor nézett meg.
2025. 06. 06. 10:30
Megosztás:

A kormány hamarosan elfogadhatja az átdolgozott mesterséges intelligencia stratégiát

A 2020-ban elfogadott mesterséges intelligencia (MI) stratégia átdolgozott, frissített változatát a napokban tárgyalja és hamarosan el is fogadhatja a kormány - jelentette be Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos a Gábor Dénes Egyetem által a témában szervezett csütörtöki konferencián.
2025. 06. 06. 10:00
Megosztás:

Elon Musk több milliárd dollárt veszített egy nap alatt

Elon Musk amerikai vállalkozó vagyona egy nap alatt csaknem 34 milliárd dollárral csökkent, a Bloomberg naponta frissülő milliárdosok listája (Bloomberg Billionaires Index) szerint Elon Musk továbbra is a világ leggazdagabb embere, de vagyona 334,5 milliárd dollárra mérséklődött péntek reggelre.
2025. 06. 06. 09:00
Megosztás: