Meghibásodott klíma: ennyi idő alatt köteles javítani a forgalmazó

Aki nem akar csalódni, és meg szeretné kímélni magát az esetleges későbbi bosszúságoktól, annak érdemes olyan klímaberendezést választani, amely mögött megbízható szervizháttér és hosszú távú garancia áll.
Tisztázzuk a fogalmakat
Jótállás alatt azt a kötelezettséget értjük, amelyet a gyártó vagy a forgalmazó vállal a termék meghibásodása esetén. Ez lehet jogszabályban előírt vagy önként vállalt kötelezettség. A jótállási időszak alatt a vásárló jogosult a hibás termék ingyenes javítására vagy cseréjére, ennek időtartama a termék árától függően eltérő. Kötelező jótállás fogyasztói szerződések esetén Magyarországon a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet alapján:
10 000 - 100 000 Ft között: 1 év
100 001 - 250 000 Ft között: 2 év
250 001 Ft felett: 3 év
A kötelező jótállás csak új, tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, például műszaki cikkekre – TV, telefon, háztartási gépek - így a klímaberendezésekre is.
A garancia egy tágabb fogalom, amely magában foglalhatja a jogszabályi jótállást, de ezen felül a gyártó vagy forgalmazó általi önként vállalt extra garanciát is. A garanciaidő terjedelmét és feltételeit a forgalmazók határozzák meg, akár több évvel is megtoldhatják az alap jótállási időt a vásárlók elégedettsége érdekében.
A szavatosság pedig arra vonatkozik, hogy a terméknek a vásárlás pillanatában hibátlannak kell lennie. Ha rejtett hiba merül fel, a fogyasztónak joga van reklamációval élni.
„Meghibásodás esetén a jótállási és garanciális igényét a fogyasztó a forgalmazónál érvényesítheti, vagyis annál a vállalkozásnál, ahol a berendezést megvásárolta. A forgalmazó cég és a fogyasztó között a vásárlással jön létre szerződés.” – fejtette ki Antal Mihály, a Gree légkondicionálók műszaki szakértője.
A szakember kiemelte, hogyha a berendezést más vállalkozástól vásároltuk, mint aki telepítette, akkor is a forgalmazó cég viseli a jótállási kötelezettségeket. A szerelő csak a telepítésért felel.
„Egyes esetekben azonban nem könnyű eldönteni, hogy a meghibásodás kinek a hibájára vezethető vissza, ezért javasolt olyan vállalkozást választani, amely az értékesítést és a telepítést is vállalja, ez megkönnyíti az esetleges későbbi ügyintézés menetét” – hangsúlyozta Antal Mihály.
Mi a teendő meghibásodás esetén?
Amennyiben a klímaberendezés meghibásodik, a vásárlónak értesítenie kell az értékesítő vállalkozást. A jogszabályok szerint a forgalmazónak 15 napon belül meg kell javítania a készüléket, de szükség esetén ez a határidő további 15 nappal meghosszabbítható. Ha 30 napon belül nem sikerül megjavítani a készüléket, akkor a vállalkozás köteles cserélni azt, vagy visszatéríteni a vételárat.
„A legtöbb esetben azonban a meghibásodások ennél sokkal gyorsabban, akár egy héten belül javíthatók. Az időtartam attól is függ, hogy milyen szezonban jelentkezik a probléma. A nyári kánikula idején, amikor a klímaszerelők leterheltek, hosszabb várakozási időre is számítani lehet. Ezért is fontos olyan berendezést választani, amely megfelelő szervizháttérrel és alkatrészellátással rendelkezik” - fogalmazott a Gree légkondicionálók műszaki kollégája.
Ha egy gyártó 10 év garanciát vállal a termékeire, azzal biztosítja, hogy a termékekhez akár évtizedekkel később is megfelelő lesz az alkatrészellátás.
„A Gree klímaberendezésekhez járó 10 év kiterjesztett garancia például egyedülálló a piacon, azonban az érvényességéhez néhány feltételt szükséges betartani.” - Antal Mihály ezek között említette a szakszerű, kizárólag minősített szakember által végeztt telepítést, a rendszeres karbantartást és a regisztrációt.
A szakértő hozzátette, hogy a karbantartásokat érdemes bőven szezon előtt elvégeztetni, mert ekkor egy esetleges meghibásodásra is fény derülhet még szezon előtt. A klímaberendezés kiválasztásakor érdemes figyelembe venni a garancia időtartamát, mert a hosszabb garanciaidő általában nagyobb biztonságot nyújt. Fontos, hogy a márka hivatalos szervizhálózata könnyen elérhető legyen. Emellett a vásárlói visszajelzések, más felhasználók tapasztalatai is segíthetnek annak eldöntésében, hogy a választott készülék mennyire megbízható. A Gree termékeknél a garancia alapfeltétele is az évi kétszeri, hivatalosan dokumentált karbantartás – zárta gondolatait a Gree klímák műszaki profija.