Globális iránymutatás a zöld állítások jogszerű használatáról

A Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Jogérvényesítési Hálózatot (International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN) 1992-ben, Londonban alapították azzal a céllal, hogy rendszeres fórumot biztosítson az egyes nemzeti versenyhatóságok közötti szakmai párbeszédhez és együttműködéshez. A nemzetközi hálózatnak a Gazdasági Versenyhivatal is tagja.
Az ICPEN április végén nyílt levélben fordult a divat és textilipar szereplőihez a szektorban alkalmazott fenntarthatósági állítások kapcán. A levelet összesen 20 nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság írta alá, közöttük a Gazdasági Versenyhivatal is, amely tagja az ICPEN szakirányú munkacsoportjának (Misleading Environmental Claims Working Group), amely a nyílt levelet összeállította.
A levél több alapelvet is meghatároz a zöld állítások megfogalmazásával és alkalmazásával kapcsolatosan, melyek követésével elősegíthető a magasabb színvonalú transzparencia és jogszabályi megfelelés (ún. compliance). Bár az egyes nemzeti szabályozási hátterek eltérőek lehetnek, az útmutatás olyan alapelvekre összpontosított, amelyek az összes aláíró hatóság országában tevékenykedő vállalkozásra érvényesek. Ilyen alapelvek többek között:
-annak biztosítása, hogy az állítások igazak, világosak és pontosak legyenek;
-az állítások megfelelő mennyiségű és minőségű bizonyítékkal való alátámaszthatósága;
-a homályos, vagy túlzottan általános állítások (pl.: „környezetbarát”, „zöld”, „fenntartható”) elkerülése;
-a jövőbeli törekvésekről szóló alaptalan, vagy homályos állítások elkerülése, és a már meghozott, vagy folyamatban lévő intézkedések hangsúlyozása.
Az ICPEN nyílt levele elérhető a hálózat weboldalán.
A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt években több ízben is foglalkozott a fenntarthatósági és zöld állítások témakörével. A nemzeti versenyhatóság 2020 végén közzétett egy zöld marketing útmutatót, melyben összegzi, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a vállalkozásoknak a fenntarthatósággal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációjuk kialakítása során.
A GVH 2024 elején publikálta a zöld állításokat vizsgáló piacelemzésének eredményeit összefoglaló tanulmányát. A tanulmány rávilágított többek között arra, hogy sok esetben nem egyértelműek, zavarosak a zöld reklámüzenetek, a fogyasztók jelentős része pedig nincs tisztában az egyes állítások és jelölések pontos tartalmával, illetve jelentésével. A probléma kezelésére a nemzeti versenyhatóság egy fenntarthatósággal és környezetterheléssel kapcsolatos többszintes, államilag szabályozott jelölőrendszer kialakítását javasolta a jogalkotónak. A GVH emellett számos javaslatot fogalmazott meg a cégek számára is, a jogkövető magatartás biztosítása érdekében.
A tanulmány elérhető a Gazdasági Versenyhivatal weboldalán.
A témához kapcsolódik, hogy a GVH tudásmegosztó rendezvénysorozata, a Magyar Compliance Akadémia (MCA) következő, május 27-i eseményén a zöld állítások, illetve a zöld megfelelés kerül majd a középpontba.