A Bajnokok Ligája döntő érezhetően fellendítheti München gazdaságát

München és az Allianz Arena a 2025. május 31-i UEFA Bajnokok Ligája döntőre készül, amely – a korábbi rendező városok tapasztalatai alapján – jelentős gazdasági fellendülést hozhat a helyi vendéglátóipar és vállalkozások számára – mutat rá a Mastercard Economics Institute legfrissebb elemzése.
A Mastercard 20 országban, 15 ezer válaszadó részvételével készített fogyasztói kutatása szerint az európaiak 70%-a tervez valamilyen bakancslistás élményt megvalósítani 2025-ben, és ezek közül kiemelkedően népszerűek a nagy sportesemények. A kereslet látványosan növekszik: az európaiak 58%-a jelezte, hogy idén részt vesz legalább egy sporteseményen, ez 152%-os növekedés 2024-hez képest. A válaszadók 40%-a 101 és 1000 euró közötti összeget szán erre a célra.
A Mastercard Economics Institute adatai alátámasztják, hogy a nagy sportesemények jellemzően komoly gazdasági lendületet adnak a rendező városok vendéglátóiparának:
· 2024-es Bajnokok Ligája döntő, London: A stadion 3 km-es körzetében található éttermek és bárok bevétele 7,4%-kal nőtt az átlagoshoz képest, míg a külföldről érkező látogatók költése 67-szeresére nőtt egy tipikus hétvégéhez viszonyítva.
· UEFA Euro 2024 döntő, Berlin: Még látványosabb hatás érvényesült, a stadion 3 km-es körzetében az éttermek és bárok bevétele 130%-kal ugrott meg, a külföldi látogatók költése pedig 21,7-szeresére (2170%) nőtt egy normál hétvégéhez képest.
· 2023-as UEFA Bajnokok Ligája döntő, Isztambul: Az esemény 120 millió dollárt hozott a helyi gazdaság számára, a turisták költése 46%-kal nőtt az előző évhez képest.
München az elmúlt időszakban nagy események központjává vált, Taylor Swift és Adele koncertjei, valamint a 2024-es Európa-bajnokság komoly bevételnövekedést generáltak a városban. A Mastercard SpendingPulse adatai szerint Adele 2024. augusztus 2-án és 3-án rendezett müncheni koncertjei 57%-kal, Taylor Swift július végi koncertjei pedig 43%-kal növelték a szálláshelyek bevételét az előző évhez képest.
Natalia Lechmanova, a Mastercard Economics Institute európai vezető közgazdásza kiemelte: „Az olyan nagy sportesemények, mint az UEFA Bajnokok Ligája döntője, jelentős és tartós gazdasági előnyöket hoznak a rendező városok számára. Az európai élménygazdaság erősödésével a szurkolók utazási és élményközpontú költései hosszú távú lehetőségeket nyitnak München helyi vállalkozásai előtt is.”
A Mastercard Experience Economy felmérése szerint az Európa-bajnokság alatt működtetett szurkolói zónák sikere is egyértelmű: az európai szurkolók 56%-a azt élvezi leginkább, ha élőben nézheti csapata mérkőzését, míg a válaszadók 51%-a szerint a közös szurkolás erősíti a baráti és családi kapcsolatokat.
A kutatás hangsúlyozza azt a tendenciát, amely szerint az európai fogyasztók egyre többet költenek élő eseményekre: 2025 első negyedévében az élményekre szánt kiadások már 33,7%-a irányult helyszíni élményre, szemben a 2024-es 32,1%-kal és a 2019-es 30,7%-kal.