Átülne-e a vezérigazgató a BMW-ből a villamosra?

Stabilizálódni látszik a cégautóflotta-piac, az új autók beérkezése újra a régi ütemben zajlik, a folyamatosan emelkedő bérleti díjak azonban továbbra is kihívást jelentenek a cégeknek. Ennek ellenére a vállalatok is nyitnak az adott esetben drágább elektromos autók felé, de a céges flotta összeállítását még mindig a státusz és a pozíció határozza meg a valós használati igények helyett. Hazánk legnagyobb flottakezelője és mobilitási szolgáltatója, az Ayvens 150 cégvezetőt és flottamenedzsert, illetve több mint 200 cégautósofőrt kérdezett meg arról, hogyan látják a flottapiac jelenlegi helyzetét.

Átülne-e a vezérigazgató a BMW-ből a villamosra?

Kihívások a flottapiacon

A flottakezelők többsége (63%) számára az elmúlt év legnagyobb kihívását az új autók magasabb havi díja jelentette, Pesti Tímea, az Ayvens vezérigazgatója szerint azonban a jelenlegi gazdasági helyzetben még mindig az operatív lízing jelenti a legjobb megoldást a vállalatok számára. 

„Az elmúlt egy évben visszaszorult a piac, mindenki a költségek optimalizálására, az állománya ésszerű átszervezésére törekszik. Az operatív lízing térnyerése azonban változatlan, sőt: a flottakezelés kiszervezése gyakorlatilag megatrend, hiszen a vállalatok ezzel mentesülhetnek az üzemeltetés, szervizelés és a maradványértékek pénzügyi kockázatától, fix havidíjak mellett használhatják az autóikat.”

Céges elektromos autók

Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi piaci helyzetet látva milyen flottapiaci megoldást terveznek bevezetni a következő 1-3 évben, a flottakezelők és cégvezetők több mint fele a részben elektromos flottára való átállást jelölte meg válaszként. 16%-uk autómegosztó szolgáltatásokat vezetne be, 8%-uk a mikromobilitási eszközök alkalmazását fontolgatja, a válaszadók 40%-a viszont ezek mindegyikében gondolkodna, egy átfogó mobilitási csomag kialakításával.
„A saját ügyfélkörünkben az elektromos autók iránti kereslet növekedését tapasztaljuk, ami nagyban köszönhető annak, hogy a hazai képviseletek anyavállalatai is ezek mellett tették le a voksukat” – mondta Pesti Tímea. „De nem csak az elektromos autókban látjuk a fenntarthatóságot, sok múlik azon, hogy milyen a cégautó-politika, és hogyan használjuk a gépjárműveket.”

Pozíció vagy tényleges autóhasználati igények?

A flottakezelők és cégvezetők közel háromnegyede (72%) szerint a cégénél inkább a státusz, pozíció határozza meg az autó kategóriáját, és kevesebb mint egyötödük (19%) látja úgy, hogy elsősorban a személyes használati igényekhez igazodik az autó kategóriája. Elenyésző azoknak a céges válaszadóknak a száma, akik szerint cégüknél az autók méretét, felszereltségét kizárólag az üzleti igények szabják meg (8%). Ennek ellenére a flottakezelők és cégvezetők, valamint a sofőrök többsége is méltányosnak és ésszerűnek tartja az autók kiosztásának jelenlegi rendszerét.

Arra a kérdésre azonban, hogy milyen megoldás bevezetését fontolnák meg, a flottakezelők és cégvezetők 48%-a azt válaszolta, hogy a tényleges autóhasználati igények felmérése nyomán alakítaná ki a flottáját. Közel egyharmaduk fontolgatja az alkalmi, igény szerinti használatra szolgáló pool autók bevezetését, 15%-uk az alternatív közlekedési módok használatának ösztönzését, egytizedük pedig a céges autók helyett vagy mellett egyéb közlekedési támogatás nyújtását vezetné be.

Státusszimbólum a céges autó

A cégvezetők és flottakezelők többsége (58%) inkább, vagy teljesen egyetért azzal, hogy az autó egyfajta státusszimbólum, és ők is megnézik, milyen autóval érkezik a partnerük. A sofőrök ezzel még inkább egyetértenek: ebben a csoportban a válaszadók közel 70 százaléka inkább, vagy teljesen egyetért ezzel a kijelentéssel. A válaszok alapján az látszik, hogy mind a flottakezelők és cégvezetők, mind pedig a sofőrök jelentős része (47-48%) inkább úgy érzik, hogy jobban elismerik őket az üzleti partnereik, ha magasabb kategóriájú autóval járnak.

Right sizing és fenntarthatóság

Az eredmények alapján érthető, hogy erősen megoszlanak a vélemények annak kapcsán, hogy mit szólnának a cégautósok, ha a környezetvédelem érdekében alacsonyabb kategóriájú autóval kellene járniuk. Nem éri el az 50%-ot azok aránya, akik egy ilyen jellegű váltást pozitívan, nem presztízsveszteségként élnének meg, a kitöltők harmadát pedig mindez egyértelműen negatívan érintené.

Arra a kérdésre azonban, hogy támogatnák-e a céges autók kiosztásának módosítását, hogy az jobban igazodjon a tényleges használati igényekhez, mint a beosztáshoz vagy a státuszhoz, a sofőrök 70%-a igennel felelt. Egy alacsonyabb kategóriájú gépjárműre váltás esetén pedig a válaszadók 40%-a nem is várna el kompenzációt. Sőt, a válaszadók közel kétharmada a pool autók, a mikromobilitási eszközök és a tömegközlekedési támogatás helyett inkább annak örülne, ha a fenntarthatóságra való törekvés a használati igények felmérése alapján kiosztott – akár alacsonyabb kategóriájú – autók formájában valósulna meg.

Visszajöttek azok az idők, amikor akár egy bemutatóból el lehet adni egy ingatlant

Erős keresleti nyomással és gyorsan emelkedő árakkal találkoztak az ingatlanközvetítők a tavalyi év utolsó negyedévében. A legnagyobb kihívást viszont az jelenti az elkövetkező hónapokban, hogy rendkívül szerény a kínálat.
2025. 01. 21. 13:00
Megosztás:

A BYD már a jövő szakembereit keresi az SZTE Mérnöki Karon

Bár még folyamatban van a BYD szegedi gyárkomplexumának építése, a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártója már javában toborozza leendő munkavállalóit. A megfelelő szakemberek kiválasztásában nagy segítséget nyújt a Szegedi Tudományegyetem: ennek jegyében a Mérnöki Kar 4 záróvizsga bizottságában is részt vettek a BYD HR-es kollégái is, akik leendő munkatársaikat keresték.
2025. 01. 21. 12:30
Megosztás:

A Wizz Air megszünteti emelt díjas telefonszámát és bővíti az ügyfélszolgálati lehetőségeket

A Wizz Air, Európa legfenntarthatóbb légitársasága[1] bejelenti, hogy az ügyfelek jobb kiszolgálása érdekében fontos módosításokat vezetett be az ügyfélszolgálati tevékenységében.
2025. 01. 21. 12:00
Megosztás:

Repülőrajtot vett a Demján Sándor program exportösztönző hitele

2025 a családok és a vállalkozások éve. A kormány a 21 intézkedésből álló Új Gazdaságpolitikai Akcióterv részeként megvalósuló Demján Sándor Program keretében összesen 1410 milliárd forintnyi forrással támogatja a hazai kis- és középvállalkozások termelékenységi ugrását és méretük megduplázását.
2025. 01. 21. 11:30
Megosztás:

Elnöki rendeletek tucatjával indított Trump

Az Egyesült Államok új elnöke tegnap a beiktatása után nem sokkal számos elnöki rendeletet írt alá, hogy a legfontosabb elképzelései késlekedés nélkül megvalósulhassanak.
2025. 01. 21. 11:00
Megosztás:

2024 végére meghaladta a 2100 forintot a fizikai dolgozók átlagos órabére

A fizikai munkát végző szak- és betanított munkások átlagos bruttó órabére 2024 negyedik negyedévének végére 2130 forint volt, ami 9,1 százalékos növekedés az előző év azonos időszakában mért 1952 forinthoz képest - közölte a Trenkwalder és a Moore Hungary kedden az MTI-vel.
2025. 01. 21. 10:00
Megosztás:

Gyengült a dollár és erősödött a forint

Donald Trump beiktatásának napján a kötvénypiacokon a költségvetési kiadások csökkentésének hírére 10 bázisponttal beszakadtak az amerikai hozamok.
2025. 01. 21. 09:30
Megosztás:

Zárva voltak a tengerentúli piacok hétfőn; beiktatták Trump elnököt; csökkentek az olajárak

A tengerentúli piacok a Martin Luther King nap miatt zárva tartottak hétfőn, ami idén egybeesett Donald Trump elnöki beiktatásával.
2025. 01. 21. 09:00
Megosztás:

Kisebb emelkedéssel zártak a nyugat-európai tőzsdei indexek; nőtt a BUX

Az európai részvények kismértékben emelkedtek hétfőn, mivel a befektetők arra számítottak, hogy Donald Trump elnökként tartózkodni fog az amerikai kereskedelmi partnerekre kivetett vámok emelésétől.
2025. 01. 21. 08:30
Megosztás:

Egyre nagyobb a választék az önkéntes nyugdíjpénztáraknál

Folyamatosan nő a választható befektetési portfóliók száma az önkéntes nyugdíjkasszáknál, ám a választás – a részletes termékismertetők miatt – így sem lett sokkal nehezebb. Bár a pénztáraknál akár 70 százalékos részvénykitettségű konstrukciók is elérhetők, a vagyon legnagyobb szeletét változatlanul a magyar állampapírok adják.
2025. 01. 21. 08:00
Megosztás:

Fizikai órabérek Magyarországon - mennyi most az átlagórabér?

2024 végére már 2100 forint fölé emelkedett a fizikai átlagórabér: a középvezetők bére is közel tíz százalékkal nőtt tavaly.
2025. 01. 21. 07:30
Megosztás:

Rekorddal zárta 2024-et a napenergia: 7550 MW teljesítmény

A Mavir hétfőn közzétett adatai a napenergia-hasznosítás töretlen lendületű terjedését jelzik az elmúlt évben is, a napelemes rendszerek összes beépített teljesítménye 2025 elejére meghaladta a 7550 megawattot - hívta fel a figyelmet az Energiaügyi Minisztérium (EM) a közösségi oldalán hétfőn.
2025. 01. 21. 07:00
Megosztás:

Brutálisan csökkentetik az állami finanszírozású helyeket az egyetemeken

A sajtóból értesülhettünk, hogy a kormány radikálisan visszavágná az államilag finanszírozott helyek számát a felsőoktatásban.
2025. 01. 21. 06:00
Megosztás:

Ingyenes e-learning társasházak tűzvédelméről

Újraindult a Lánglovagok Egyesület ingyenes online tanfolyama.
2025. 01. 21. 05:30
Megosztás:

Trump második felvonás: zöld lámpa a visszafejlődésnek?

A közelmúltban lezajló amerikai elnökválasztás az ESG-vel (környezeti (environmental), társadalmi (social) és vállalatirányítási (governance)) kapcsolatos kérdésekre várhatóan jelentős hatással lesz. Donald Trump visszatérésével a szakértők aggodalmukat fejezték ki az Amerikai Egyesült Államok éghajlattal és ESG-vel kapcsolatos lépéseinek jövőjéről. Trump politikai nézetei és korábbi elnökségének idején hozott intézkedései arra utalnak, hogy egy második elnöki ciklus alatt a zöld gazdaságra gyakorolt hatás negatív irányba terelődhet.
2025. 01. 21. 05:00
Megosztás:

Donald Trump: Amerika aranykorszaka most kezdődik

Amerika aranykorszaka most kezdődik - jelentette ki hétfőn Donald Trump amerikai elnök beiktatási beszédében.
2025. 01. 21. 04:00
Megosztás:

10 százalékkal haladta meg korábbi csúcsát a használtautó-piac 2024-ben

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, 909 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2024-ben. Ez az érték 10,2 százalékkal haladta meg az eddigi rekordot: 2022-ben 825 ezer volt a belföldi átírások száma. Ezzel a használt személyautók hazai piacának forgalma egy évtized alatt közel a duplájára emelkedett.
2025. 01. 21. 03:00
Megosztás:

Szakmai továbbképzések indulnak a Nemzetközi Oktatási Központban

A 2021-2027-es időszakra vonatkozó Belső Biztonsági Alap Plusz támogatásával a Nemzetközi Oktatási Központ 330,7 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert a BBA Plusz_1.2.1-24 "Bűnügyi adatcsere terén szakmai továbbképzések és szakértői ismeretbővítés" c. felhívás keretében.
2025. 01. 21. 02:30
Megosztás:

Reptéri parkolás: mi a fontos, az ár vagy a biztonság? Erre érdemes figyelni!

Közelség és biztonság – általában ez a két legfontosabb szempont azok számára, akik repülőtéri parkolóban hagyják az autójukat utazásuk idejére. Az őrzött parkoló és az ingyenes transzfer ma már alapelvárás, de vannak parkolók, ahol egyes műszaki problémák esetén is azonnali segítséget kaphatunk.
2025. 01. 21. 02:00
Megosztás:

Az EU a WTO-hoz fordul Kína uniós szabadalmi jogdíjakkal kapcsolatos lépése miatt

Az Európai Bizottság konzultációt kért a Kereskedelmi Világszervezettől (WTO), hogy elérje a Kína által a szellemi tulajdon területén folytatott tisztességtelen és illegális kereskedelmi gyakorlatok megszüntetését.
2025. 01. 21. 01:00
Megosztás: